Uitbreiding woonhuis
30 12 2019
Architectenbureau Filip Mens mocht in Amsterdam deze uitbreiding ontwerpen.
Architectenbureau Filip Mens mocht in Amsterdam deze uitbreiding ontwerpen.
voor een particulier mochten wij een nieuwe badkamer ontwerpen. Aannemer MVM-bouw bv
Voor een pand in de Keizerstaart op Scheveningen heb ik een idee gelanceerd voor het maken van twee loggia’s. Een verbetering van de woningen én van het straatbeeld.
Foto: Thijs Wolzak
Philip Blok (53, ondernemer) en Daan Tummers (46, office manager) hadden deze oude limonadefabriek in Buurtschap 2005 in het centrum van Den Haag al langer op het oog. In 2011 kwam het ineens binnen bereik en konden ze hier wonen en hobby’s verenigen. De rode Mercedes 190 SL, waar Philip al 24 jaar lief en leed mee deelt, kreeg een prominente plek. Voor een andere grote hobby – samen met anderen eten en drinken – werd het grootste deel van de benedenverdieping bestemd, met ruimte voor een drie meter lange tafel tegenover een open haard. De trappen leiden naar de eerste verdieping met een woonkamer en slaapkamer, daarboven hebben de dochter van Daan en de twee dochters van Philip een kamer. “Met twee trappen kun je elke ochtend als je naar beneden gaat kiezen. En dat geeft een gevoel van vrijheid”, zegt Blok.
“Wij houden van tijdloos functioneel. Eenvoudige, mooie dingen die lang bij ons blijven. Geen modegrillen.” De kunstwerken van Marjolein Knottenbelt kochten ze samen. ‘Close your eyes and think of nothing’, staat op het werk achter de tafel. “We zagen dat op een moment dat het heel erg paste bij ons gevoel. Het raakte ons allebei.” De rode bulldog kregen ze cadeau van vrienden. De zwarte hond is Tipsy – een adoptiehond uit Kroatië van bijna vier.
Van Ikea “We hebben niets van Ikea in huis. O wacht! Een kast in de garage, in de kleur van de auto!”
Bij brand meenemen “De familie neemt de 190 SL mee, en ik neem de familie mee.”
Martine Kamsma
De laatst overgebleven originele honingraat bijlmerflat wordt omgetoverd tot een waar klushuizen walhalla, onder de naam De Flat. De klushuizen worden casco opgeleverd en kunnen vervolgens naar eigen smaak worden verbouwd en ingericht. Op de begane grond hebben Bloot Architecture en architectenbureau Filip Mens een ontwerp gemaakt voor een studio van 35 m2 in een van de voormalige bergingen in de Kleiburg bijlmerflat. Een rauwe studio met een betonvloer in het zicht. In het midden wordt de ruimte opgedeeld door een badkamer die als een meubel in de ruimte staat. De translucente polycarbonaat wanden zorgen ervoor dat de badkamer ook kan fungeren als lichtbron.
De verbouwing en transformatie van de voormalige Ydo’s limonadefabriek aan de Schelpstraat 6 te Den Haag is deze maand gepubliceerd in de Elsevier.
An integral garage on the ground floor, with car lift, is situated next to the entrance with vestibule. Below is the car for everyday use above that a beautiful red Mercedes-Benz 190SL. Next to the garage is the kitchen. By placing a glass wall between the kitchen and the garage the Mercedes is visible from the kitchen. Both from the kitchen and the entrance hall is a steel staircase with wooden steps to the floor where the living room, the master bedroom with walk in closet and the bathroom is located. Above the kitchen is a vide that makes a spatial connection between the kitchen and living room. Walking around the vide you get to the stairs leading to the second floor where the bedrooms for the children and a second bathroom are located. Then there is a rooftop terrace with fantastic views over the city of The Hague. Through a glass cover on the roof there is coming daylight down the staircase into the heart of the house.
Voor mijn eigen kantoor aan de van Diemenstraat heb ik een zelf ontworpen tafel laten maken door mijn broer. Maurits Mens is echt super handig!
De tafel, 152 X 240 cm, is gemaakt van MDF en door van Veen Spuiterij te Wassenaar hoogglans gespoten waardoor hij wel van glas lijkt.
In het blad zijn 6 stopcontacten opgenomen.
Architectenbureau Filip Mens heeft Boris en Ted van ‘Meneer Chocola’ en ‘Café de Bayonne’ geholpen met hun aanvraag omgevingsvergunning voor het samenvoegen van de twee panden op de Keizerstraat op Scheveningen.
In augustus 2014 zal het café, bar, restaurant gedeelte open gaan en kunnen we daar genieten van tapas, ongetwijfeld van de hoge kwaliteit zoals we die gewend zijn van de Patisserie en de koffie van ‘Meneer Chocola’.
Inmiddels is de verbouwing van kantoor tot woonhuis aan de 2de Sweelinckstraat klaar en opgeleverd. Voor het erkerbankje in de keuken hebben wij Yvonne de Heus van ‘Scheveningse Pracht’ aan de Badhuisstraat op Scheveningen gevraagd om de kussens te maken en leveren. Op de foto het eindresultaat!
Architectenbureau Filip Mens heeft opdracht gekregen voor het maken van een voorlopig ontwerp voor de nieuwbouw van het Nederlands Topzeilcentrum in de haven van Scheveningen voor de DeltaLloyd (zeil)Kernploeg. Het ontwerp werd gemaakt in samenwerking met NWA Architecten uit Den Haag en zal de komende tijd verder worden uitgewerkt.
http://www.architectenweb.nl/n34815
Het voorlopig ontwerp van het nog te bouwen complex bestaat uit verschillende bouwdelen met terrassen, die samen één geheel vormen. Door gebruik te maken van schuine dakvlakken, voegt het gebouw zich naar de omgeving. De dakbedekking zal als groen dak worden uitgevoerd. Het geheel krijgt een maritieme uitstraling. De gevels worden uitgevoerd in een visgraat motief, met gerecycled en duurzaam materiaal. Verder worden grote glasvlakken toegepast, die de gebruikers optimaal uitzicht zullen bieden op de fantastische omgeving.
Op de begane grond bevindt zich het botenhuis aan de nieuw ontstane binnenplaats, met direct zicht op de slipway en de kom. Op dit terrein zal het een komen en gaan van bootjes worden, met name tijdens zeilevenementen, die hier in de toekomst vaak zullen gaan plaatsvinden.
Architectenbureau Filip Mens heeft opdracht gekregen voor de herbestemming en transformatie van het voormalige kantoorpand aan de Constant Rebequestraat te Den Haag tot 159 starterswoningen. Door de hoogte van de verdiepingen is het mogelijk een entresolvloer in de woningen te maken: mooi effect met de op die wijze gecreëerde vide en extra m2 natuurlijk.
Vandaag in Brussel geweest i.v.m. het daar te bouwen EasyHotel. Brussel is wel een bijzondere stad met veel prachtige gebouwen. Het Jubelpark (Parc du Cinquantenaire) is een (tentoonstellings)park in de Belgische hoofdstad Brussel dat werd aangelegd in opdracht van koning Leopold II om in 1880 de vijftigste verjaardag van de Belgische onafhankelijkheid te vieren. Ter ere van die viering werd destijds de Nationale tentoonstelling in het park gehouden. In 1888 en 1897 werd hier de wereldtentoonstelling gehouden.
Het opvallendste bouwwerk in het park is de triomfboog, die in 1905 werd voltooid. Hij bestaat uit drie gelijke bogen met boven de middelste boog een bronzen beeld dat Brabant op een strijdwagen, voortgetrokken door vier paarden, voorstelt.
Sinds vandaag officieel het nieuwe adres van Architectenbureau Filip Mens.
van Diemenstraat 202, unit 1.5, 2518 VH, ‘s-Gravenhage.
Scan de QR code met je mobiel voor het adres in je contacten.
Per 1 november van dit jaar ga ik verhuizen met mijn kantoor. De bestemming is de voormalige ‘industrieschool voor meisjes’ aan de van Diemenstraat 202 te Den Haag; Midden in het Zeeheldenkwartier.
De donQi Urban Windmill is een innovatieve windmolen voor decentrale energieopwekking en, door haar geringe geluidsproductie, zeer geschikt voor plaatsing in verstedelijkt gebied.
De donQi Urban Windmill wekt 1.400 kWu tot 1.800 kWh per jaar bij een windsnelheid van 4,5 m/s.
Het gemiddelde stroomverbruik van een huishouden in Nederland ligt tussen de 3.000 en 5.000 kWh per jaar.
Er is wel een bouwvergunning nodig voor het plaatsen van zo’n windmolen.
Voor de eigenaren van het pand aan het Spui 10 te Den Haag heeft Architectenbureau Filip Mens, in samenwerking met interieurarchitecte Gisela Boersma (Most Ontwerp), een plan gemaakt voor de herontwikkeling van het voormalige café/restaurant ‘de Kroon’.
How to get on track with an entrepreneur’s line of thinking. Displayed as a subway map. Get on the right line of thinking!
Vandaag is het derde EasyHotel opgeleverd. De locatie is op de hoek van de Westblaak en de Karel Doormanstraat te Rotterdam.
Mooie woonboot.
EasyHotel wil graag een hotel openen op de Scheveningse Pier.
Het bedrijf heeft ‘serieuze interesse’ en is op zoek naar partners om dat mogelijk te maken. Dat heeft de budgetketen zondag laten weten na berichtgeving daarover van Omroep West.
De hotelformule maakt deel uit van de easyGroup, waaronder ook vliegtuigmaatschappij easyJet valt. Na Amsterdam, Den Haag en binnenkort Rotterdam zou Scheveningen het vierde Nederlandse easyHotel moeten gaan huisvesten. De Pier staat al enige tijd te koop en wordt in september geveild.
Dan Metcalfe, master franchisenemer van easyHotel Benelux: ‘We hopen dat de partij die de Pier koopt ons benadert voor een partnerschap. Het is een tragedie dat dit icoon er nu zo bij staat. De Pier is een unieke locatie voor een hotel en leent zich uitstekend voor het easyHotel-concept.’
Volgens Metcalfe is vestiging op de Pier ook goed voor andere lokale ondernemers. Omdat er bijvoorbeeld geen ontbijt bij een hotelnacht is inbegrepen, kan de Scheveningse horeca daar zijn voordeel mee doen.
De verbouwing van het voormalige limonadefabriekje aan de Schelpstraat te Den Haag nadert zijn voltooiing! Binnenkort foto’s laten maken voor publicatie en voor op mijn website.
Architectenbureau Filip Mens is door de eigenaren gevraagd mee te denken met de herbestemming en transformatie van het voormalige stijthoffgebouw te Rijswijk. Bijzonder gebouw op mooie lokatie.
Het nieuwe strandpaviljoen Barbarossa op het Zwarte Pad van Scheveningen is geopend! Heel mooi geworden!
Vanaf 25 mei aanstaande opent prijsvechter easyHotel zijn deuren aan de Parkstraat in Den Haag. Net als easyJet richt easyHotel zich op het ontvlechten van diensten, zoals het ontbijt, waardoor de kamers binnen ieders budget vallen en het hotel voor een economische impact zorgt in de vestigingsplaats. Dat er een tekort is aan kwalitatieve budgethotels in Den Haag, is nu al te merken, gezien de vraag naar boekingen die easyHotel reeds binnen krijgt van bedrijven in de omgeving. Om die reden zijn de hotelkamers vanaf heden online te boeken via http://www.easyhotel.com/hotels/denhaag.html. Voor een tweepersoonskamer betaalt men vanaf 49,- euro per nacht.
In het huidige economische klimaat is het concept van easyHotel zeer populair. Net als easyJet ontvlecht easyHotel diensten waarvan vroeger werd gedacht dat ze essentieel waren voor een luchtvaartmaatschappij, zoals de maaltijden. Net als easyJet brengt easyHotel het reizen terug binnen budget en net als easyJet heeft easyHotel een effect op de lokale economie en het bedrijfsleven in de vestigingplaats. Zo rapporteren bedrijven rondom easyHotel Amsterdam een duidelijke stijging van de omzet sinds de komst van de prijsvechter.
Hans Veldhuyzen van Zanten, masterfranchisenemer van easyHotel Benelux, is dan ook trots op de opening van een tweede vestiging in Nederland: Gasten van het hotel ontvangen kwaliteit voor een eerlijke prijs. In het buitenland is easyHotel dan ook een zeer bekend concept. Voor minder dan 50 euro beschik je over een lichte en schone tweepersoonskamer met een goed en comfortabel bed, een prima douche en gratis WiFi. De kamers zijn compact en zaken als roomservice, minibar, ontbijt, kledingkast en een wake-up call service ontbreken. Voor een televisie kan extra betaald worden en de kamers worden schoongemaakt ná het verblijf. Uiteraard worden onze gasten netjes ontvangen door de receptionist, die 24 uur per dag aanwezig is. Het is dus ideaal om te overnachten in easyHotel Den Haag na een dagje strand of shoppen in de Haagse binnenstad.
Het budgethotel wordt op 27 mei feestelijk geopend. Voor meer informatie: www.easyhotel.com
Dit jaar op uitnodiging van tegelfabrikant Mosa naar de internationale meubel beurs van Milaan geweest.
Mooie dingen gezien, waaronder deze bank.
Er is de laatste jaren een heuse surfcultuur ontstaan op Scheveningen. Echt iets om te koesteren en verder te stimuleren!
In samenwerking met Architect en Bureau Ernst Manger ben ik bezig met de verbouwing van een voormalige limonadefabriek tot woonhuis voor een entrepeneur. Het is in de Schelpstraat; wat mij betreft één van de leukste straten van Den Haag en vlak bij mijn kantoor.
Duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen (Brundtland Commissie, 1987)
DanZep, the master franchise holder for easyHotel in the Benelux area, has signed a contract for the development of a new easyHotel in Rotterdam. The budget hotel will be located at West Blaak 65. They will build a total of 105 rooms on the first to sixth floors of this ex-office building. Renovation is expected to start by the end of January and the hotel will open in 2013. This room-only concept will bring modern double ensuite rooms to the city from only 49 euro. The innovative easyHotel formula was devised by Sir Stelios Haji-Ioannou, founder of easyJet. in Rotterdam The international budget hotel formula easyHotel opens soon in Rotterdam. Master Franchise Holder DanZep Hotels will lease the second to the sixth floor of West Blaak 65, from landlord, Jan Ultee. DanZep Hotels expects to exercise its option to purchase the building after a couple of years.
Architect of the project is Architectenbureau Filip Mens, our chief architect. Architectural Filip Mens wil bring a wealth of experience to transform this existing building. The project will be managed by Michiel Wentges of BOB-Advies. The hotel rooms will conform to the easyHotel concept; modern and simple with private bathroom, following the ‘simple comfort, great value’ concept of the easyHotel formula. Hans-Poul Veldhuyzen van Zanten of DanZep Hotels: ‘We are delighted that once again we have found such an attractive location for our unique hotel concept. With this project we are also providing an important use for now redundant office space in this prime location. easyHotel Rotterdam is located in the heart of the business center and the shopping and nightlife of this vibrant city and is ideally located for both business travelers and tourists’. About easyHotel Benelux easyHotel is the budget hotel formula from easy group. The easyGroup is the private investment vehicle of Stelios, the serial entrepreneur. The company owns the easy brand, licensing it to all other easy branded businesses. These include easyJet plc, the airline Stelios founded in 1995 and in which he remains the largest single shareholder. Worldwide, easyHotel has eighteen branches in major cities in Europe and the Middle East. The concept focuses on no-nonsense business travelers and tourists who regularly visit cities. easyHotel Amsterdam opened its doors in October 2011 and has been well received by the travelling public. .DanZep Hotels, master franchise holder for easyHotel in the Benelux region, plans to open at least six more branches in the Netherlands and Belgium within the next few years. For more information see: www.DanZep.com
[Photo left to right: Jan Ultee (U-vastgoed), Dan Metcalfe and Hans-Poul Veldhuyzen van Zanten (DanZep hotels, master franchise holder of easyHotel Benelux)]
Vandaag het in 2005 geopende Paul Klee museum (Zentrum Paul Klee) in Bern van architect Renzo Piano bezocht. Heel erg mooi gebouw!
De collectie is grotendeels gebaseerd op de nalatenschap van Klee. Daarnaast bezit het museum, annex cultuurinstituut, ook een belangrijk archief over de kunstenaar en een onderzoekscentrum. Buiten de tentoonstellingsruimte is er ook een ruimte om te musiceren, ateliers voor kinderen, vergaderruimten en een beeldenpark.
Daarna ook de historische binnenstad van Bern (Unesco monument) bekeken; indrukwekkend!
Bern heeft overigens veel meer mooie moderne architectuur zoals de uitbreiding (archief, kantoren, expositieruimte) van het Nationaal Historisch Museum door :mlzd architects.
Op vakantie in Zwitserland ben ik de biografie over Steve Jobs (Apple oprichter) aan het lezen. In het boek wordt, ten onrechte overigens, gemeld dat Jobs zijn ouders in een ‘Eichler Home’ woonden.
Even opgezocht op mijn iPad ;-). Wat een fantastisch mooie huizen heeft die man ontwikkeld! Ontwerpen werden gemaakt door in die tijd ‘bekende’ architecten als Robert Anshen, Quincy Jones en Raphael Soriano.
Ongetemd is ontstaan uit een groep Nederlandse vrije denkers. Een groep die zijn eigen pad volgt. Of dit nu surfen, muziek, kunst of een andere expressie is. Het zijn paden waarin zij zich kunnen uiten en waarbij ze zich goed voelen. Dit Ongetemde gevoel willen zij uitdragen en delen, samen met andere artiesten, ontwerpers en vrije denkers.
Ongetemd is puur Nederlands. Om Nederland én de wereld zo lang mogelijk Ongetemd te houden, werkt Ongetemd zoveel mogelijk met milieuvriendelijke oplossingen voor hun kleding. Zo is al het katoen dat zij in hun kleding gebruiken van 100% organische kwaliteit. Naast de milieuvriendelijke manier van produceren is de kleding puur Hollands en wordt dit ook in de prints van de kleding verwerkt.
Ongetemd hoopt te inspireren, mensen wakker te schudden en een positieve boodschap de wereld in te sturen.
Voor Ongetemd mocht Architectenbureau Filip Mens hun winkel aan de Hellingweg op Scheveningen ontwerpen.
Uitvoering was in handen van Roger Jennissen i.s.m. Bart, Marc, Tim en Dim
Foto: Ongetemd
In verband met de opdrachten die Architectenbureau Filip Mens heeft voor de transformatie van verschillende leegstaande kantoorgebouwen naar hotels doen wij onderzoek naar bestaande hotels in Nederland en daarbuiten. Om die reden ook geslapen in hotel de Nymph in Brielle. Met name de zolderkamers zijn heel bijzonder door de keus die daar gemaakt is met betrekking tot de dakisolatie; door die aan de buitenzijde te leggen blijven de monumentale houten spanten, de gordingen en het dakbeschot mooi in het zicht!
Vandaag heeft Filip Mens het voorzitterschap voor de Belangenvereniging Scheveningen Haven (BSH) overgedragen aan Michel de Graaf van Baker Tilly Berk. Filip Mens zat sinds 2006 in het bestuur van de BSH om het voorzitterschap in september 2007 over te nemen van de toenmalige voorzitter, Frans van Gelderen (directeur van de Norfolkline).
De haven van Scheveningen staat aan de vooravond van een ingrijpende verandering; er gaan in het gebied veel woningen, een museum, bedrijfsruimten en twee hotels gebouwd worden. Het zal dus een turbulente tijd worden met bedreigingen, maar ook kansen voor de Haven van Scheveningen.
Vandaag is aannemersbedrijf Bakels en Ouwerkerk gestart met de sloop- en bouwwerkzaamheden voor het tweede easyHotel in de Benelux. Aan de Parkstraat te Den Haag wordt een voormalig kantoorgebouw uit de jaren 80 getransformeerd naar een hotel binnen het easyHotel concept, e.e.a. naar ontwerp van Architectenbureau Filip Mens i.s.m. Gisela Broersma. Eind dit jaar zal het hotel in gebruik worden genomen.
De Hoogslaper in het loft appartement in Rotterdam is bijna klaar.
In de jaren zeventig begon Earth Day in de Verenigde Staten als demonstratie van 22 miljoen Amerikanen voor een gezond en duurzaam milieu. Inmiddels is de dag uitgegroeid tot een wereldwijd gevierde dag waarop uiting wordt gegeven aan de behoefte van een groot deel van de wereldbevolking voor een schoon milieu en een leefbare wereld.
Ter inspiratie voor de transformatie en herbestemming van het voormalige Hubertushuis van Aldo van Eijck aan de Plantage Middenlaan te Amsterdam hebben we een nacht geslapen in Hotel Stroom in Rotterdam. Grappig!
Een mijlpaal voor de werkelijk prachtige Nieuwe Boulevard van Scheveningen: de eerste kilometer is op 30 maart 2012 door wethouder Norder geopend voor voetgangers en fietsers. Het gaat om het gedeelte tussen de Scheveningseslag en de keerlus van tram 11. Bijzonder aan de nieuwe boulevard is dat hij de originele, golvende kustlijn van Scheveningen volgt. Dit maakt de gevoelsafstand tussen Scheveningen-Bad, -Dorp en -Haven straks kleiner. Daarnaast worden auto’s, fietsers en voetgangers door hoogteverschillen zoveel mogelijk van elkaar gescheiden. Er komt minder ruimte voor auto’s en meer voor fietsers en voetgangers. Het ontwerp is gemaakt door de, onlangs overleden, Spaanse architect Manuel De Solà-Morales.
In verband met de oplevering van het woonhuis dat wij hebben mogen ontwerpen op Fuerteventura, ben ik momenteel in Corralejo. Het woonhuis is werkelijk prachtig geworden; geheel en al gericht op het ‘million dollar view’.
We hebben maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om er een architectuurreis aan vast te koppelen. Hier een foto van het complex ‘Apartamentos Hoplaco’, een typisch en mooi voorbeeld van de plaatselijke architectuur hier en naar verluid ontworpen door de Belgische architect Guy van Daelen.
Ter inspiratie voor de transformatie en herbestemming van het voormalige Hubertushuis van Aldo van Eijck aan de Plantage Middenlaan te Amsterdam hebben we een nacht geslapen in Hotel Stroom in Rotterdam. Mooi voorbeeld van hoe je een kamer over twee lagen kan hebben.
In nummer 214 (2011/3) van ‘Vormen uit Vuur’ staat een mooi artikel van Geertje Huisman over de ‘herplaatsing’ van de door Henk van Kooy gerestaureerde glas-in-loodramen van Pieter Hofman in het Nuffic gebouw aan de Kortenaerkade 11. Het artikel laat mooi zien hoe de eigenaar van het pand (Nuffic), de architect die de renovatie van het gebouw vormgaf (Architectenbureau Filip Mens) en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE) samenwerkte om dit bijzondere werk een bijzondere plaats te geven, weer zichtbaar voor iedereen.
Op 31 januari 1881 leverden directeur J.A. van der Kloes van gemeentewerken en adviserend ingenieur A.G. de Geus hun ontwerp in voor de ‘Hoogdrukwaterleiding te Dordrecht’. Het behelsde de bouw van een complex langs de rivier, waar bezinkvijvers en filterbakken het water zouden zuiveren, voordat het in reinwaterkelders werd gepompt. Temidden van al die waterbakken stond op de tekeningen een fraaie kasteeltoren met een waterreservoir: de Dordtse watertoren. Op 15 maart 1881 besloot de gemeenteraad tot de aanleg en exploitatie van deze watertoren aan het Wantij. Dordrecht zou water uit de Biesbosch gaan drinken, zoals dit deel van het het Wantij toen heette. Van der Kloes ontwierp de 33 meter hoge Dordtse watertoren zelf. Zijn bouwwerk aan het Wantij wordt nog steeds geroemd door architecten en is uitgeroepen tot Rijksmonument. De bouw startte in 1881 en de toren werd in 1882 opgeleverd. Het was een zwaar vierkant gebouw met vier achthoekige torentjes die een groot rond waterreservoir inklemmen. In twee torentjes loopt een wenteltrap tussen dienstwoningen en reservoir. Een torentje is bedoeld als schoorsteen voor de rook van de stoommachines die het water vanuit de kelders naar het reservoir pompten. Het andere torentje is bedoeld om water uit te laten als de druk in het reservoir te hoog oploopt. De torentjes zouden in 1938 verdwijnen, toen het reservoir met een metalen koker werd verhoogd. Het silhouet heeft iets van een kasteeltoren. Onderin de toren bevinden zich de reinwaterkelders. Op de begane grond stonden de machines voor de pompen. Op de verdiepingen daarboven waren vijf woningen van de machinisten gevestigd. Daarboven zat de lekzolder, net onder het reservoir in de top. De ronde ramen op deze zolder dienden ervoor om water uit het reservoir te laten weglopen, als het te vol zat.
De ijzeren, ronde bak had in 1882 een inhoud van 500 kubieke meter water. Samen met de vijvers vormde de toren een waterfabriek waar het water uit het Wantij gezuiverd het leidingnet in werd gepompt. Op 1 november 1883 stroomde voor het eerst zuiver water vanuit de watertoren de Dordtse huizen binnen. Dordrecht had zijn eigen drinkwaterbedrijf.
De watertoren langs het Wantij aan de Oranjelaan is in 2007 verbouwd tot hotel. In verband met mijn opdracht voor easyHotel doe ik onderzoek naar hotels door deze te bezoeken en er te slapen.
Dankzij de verfrissende ideeën van natuurbeschermers en horecaondernemers (o.a. Dorine de Vos) ging de slopershamer aan de toren voorbij. Ze werd opgeknapt, verbouwd, gerestaureerd en is begonnen aan een nieuw leven. De toren aan het Wantij is tegenwoordig onderdeel van een voor Nederlandse begrippen uniek lustoord met restaurant, tuin, kassen en de watertoren als hotel: Villa Augustus.
Vandaag staat er een artikel over het door Architectenbureau Filip Mens ontworpen easyHotel aan de Ferdinand Bolstraat te Amsterdam in het tijdschrift Venuez. Hieronder de hele tekst.
Het budgethotelconcept easyHotel is opgezet door Stelios Haji-Ioannou, tevens oprichter van easyJet. Het concept richt zich op de zakelijke no-nonsensereiziger en -toerist. DanZep Hotels, masterfranchisehouder voor easyHotel Benelux, lanceert de eerste vestiging in Amsterdam, in het dynamische stadsdeel De Pijp.
‘We openden half oktober onze tachtig kamers en zijn tot op heden vrijwel volgeboekt’, aldus de trotse Lucas Drewes, operationeel directeur van easyHotel Benelux. ‘In 2005 werd het eerste easyHotel in Londen geopend. Inmiddels is het concept uitgegroeid naar vijftien vestigingen in negen grote steden in Europa en het Midden-Oosten.
Het principe is vergelijkbaar met Easyjet. Je boekt online een hotelkamer voor een scherpe prijs. Hoe eerder je boekt, hoe gunstiger het tarief. Je hebt al vanaf 49 euro een basiskamer met een goed bed, geluidsisolatie, verwarming, airconditioning, voldoende opbergruimte en een eigen douche en toilet. De kamer wordt schoon opgeleverd. Voor extra schoonmaak moet de gast bijbetalen, maar ook voor extra handdoeken, tv en internet. In het begin waren er nog weleens discussies. Nu er een prijslijst op de balie staat, heeft de gast precies inzichtelijk wat de kosten zijn en is het geen probleem meer. We bieden een goede prijs en vragen daarvoor aan de gast om overbodige luxe op te geven.’
‘We bieden veiligheid en privacy. We hebben vrijwel geen cash in het hotel, waardoor de kans op een roofoverval minimaal is. Daarnaast beschikken we over een camerasysteem. De gast krijgt een sleutel die toegang biedt tot de centrale toegangsdeur. Nieuwe gasten moeten altijd aanbellen en zich bij binnenkomst registreren.’
Het hotel aan de Ferdinand Bolstraat bevindt zich in een voormalig snookercentrum. De architect Filip Mens heeft de lay-out van de kamers bepaalden is verantwoordelijk voor het exterieur- en interieurdesign.
Aan de hand van dit format worden meerdere hotels ontwikkeld. In het voorjaar van 2012 worden honderdtwaalf kamers in Den Haag opgeleverd en in de zomer van 2012 nog eens honderdtwintig kamers in Rotterdam.
‘We zoeken bestaande, incourante panden, die we ombouwen tot hotel. Het zijn altijd locaties in een levendige omgeving met directe horeca. Omdat we geen bar en restaurant bij het hotel hebben, profiteren de ondernemers in de omgeving er ook van. En gasten hoeven niet te betalen voor een duur hotel-restaurant. Onze gasten kunnen ontbijten bij de lokale middenstanders. We zijn diverse samenwerkingen aangegaan waardoor de gasten op vertoon van hun loyalty- en kamerkaart tot twintig procent korting ontvangen bij deelnemende partijen.’
‘Onze doelgroep is erg breed. We ontvangen gasten die overdag op een beurs staan, ‘s avonds uitgaan en het hotel alleen gebruiken om in te slapen en te douchen. Wij richten ons op reizigers die voor Amsterdam komen en niet voor het hotel. Ook wordt door mensen uit de directe omgeving regelmatig een kamer geboekt; zo’n tien tot vijftien procent boekt een kamer voor vrienden en familie die langskomen, maar waarvoor ze geen slaapplek hebben.’
Een gemakkelijke oplossing.
Vandaag het nieuwe jaar met een prachtig uitzicht over Rotterdam begonnen.
Op 24 maart 2010 is de Euromast door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed aangewezen als rijksmonument. De mast is ontworpen door architect Hugh Maaskant ter gelegenheid van de Floriade in 1960 en vierde in 2010 dus zijn 50ste verjaardag.
Architect H.A. Maaskant streefde naar een tijdloze vormgeving van de toren die meerdere generaties zou aanspreken. Niet alleen de functie en de vorm, maar ook de innovatieve constructiemethode en bouwtechniek zijn van belang. Destijds was de 107 m hoge toren het hoogste bouwwerk van herrijzend Rotterdam. In 1968 werd aan de Westzeedijk de Medische Faculteit gepland, waardoor werd gevreesd dat de in 1960 nog indrukwekkende hoogte van de Euromast de bezoeker niet blijvend zou imponeren. Daarom besloot de directie om een nieuwe attractie toe te voegen: de Space Tower. Deze stalen cilinder, met hier omheen een draaibare en spiraalsgewijs klimmende cabine werd in 1970 geplaatst. De bouw was opnieuw een technisch hoogstandje en bracht de totale hoogte op 185 meter. Sindsdien is de toren opnieuw het hoogste bouwwerk in Rotterdam en het hoogste rijksmonument van Nederland.
Rotterdam krijgt een aantrekkelijk, dynamisch, goed functionerende openbaarvervoerterminal. Het nieuwe Rotterdam Centraal wordt een vervoersknooppunt van regionale en internationale betekenis.
Het wordt in 2012 opgeleverd en is ontworpen door een team van architecten waaronder mijn oude werkgever, Meyer en van Schooten Architecten. Reden om er eens een kijkje te gaan nemen. Spectaculaire overkapping!
Door DanZep Hotels bv, masterfrancise eigenaar van easyHotel Benelux, is Architectenbureau Filip Mens nu gevraagd een ontwerp te maken voor het easyHotel Eindhoven. Naast het reeds opgeleverde easyHotel in Amsterdam en de hotels voor Rotterdam en Den Haag wordt dit het vierde easyHotel in Nederland.
Verder zijn er plannen voor een tweede hotel in Amsterdam en een hotel in Maastricht en Antwerpen.
Binnen kijken bij Architectenbureau Filip Mens…
foto: Mark Rooker
De bouw van het woonhuis op Fuerteventura is in volle gang.
En het wordt heel mooi!
Vandaag heb ik een naambordje op de gevel van mijn nieuwe kantoor geschroefd. Chic!
Vandaag het vernieuwde en heropende Scheepvaartmuseum te Amsterdam bezocht. Indrukwekkende overkapping!
Rotterdam zoals je het nooit eerder zag…
Vanmiddag is dan ook officieel het eerste easyHotel van de Benelux geopend!
Op de foto: Lucas Drewes operationeel directeur van easyHotel Benelux en de Amsterdamse wethouder Caroline Gehrels.
Foto: Erlinde Broersma
Architectenbureau Filip Mens is gevraagd om het voormalige Hubertushuis, van Aldo van Eyck, aan de Plantage Middenlaan te Amsterdam te transformeren tot een appartementenhotel met 20 ‘short stay’ eenheden. Het pand, een gemeentelijk monument, staat momenteel grotendeels leeg.
Het in Amsterdam gelegen Hubertushuis was vanaf de negentiende eeuw al een plaats waar zogenaamde ‘gevallen’ vrouwen hun toevlucht zochten. In de jaren zeventig van de vorige eeuw was het een plaats geworden waar vooral ongehuwde moeders werden opgevangen. In die tijd werd er een nieuw huis ontworpen en gebouwd door de vernieuwende architect Aldo van Eyck, die verbonden was aan het tijdschrift Forum en connecties had met de Cobrabeweging. Van Eyck werkte in zijn gebouwen veel met tegenstellingen en verbindingen. Dit is ook terug te zien in het Hubertushuis.
Bij de opdracht voor het ontwerp van het Hubertushuis kon hij werken in nauw overleg met staf en cliënten van de Hubertusvereniging. Het pension bood een tijdelijk verblijf voor zestien ouders en ongeveer achtenzeventig kinderen, alsmede ruimtes voor staf en administratie. Het betrof de invulling van een gat in een negentiende-eeuwse straatwand en de restauratie en inrichting van twee aangrenzende historische panden. De invulling past zich aan bij de bestaande structuur (bouwhoogte, verticale hoofdindeling, onderbouw), maar wijkt er ook ingrijpend vanaf. Door de strakke vormgeving, het gebruik van veel glas en de in vele kleuren beschilderde metalen gevel oogt het gebouw heel anders dan de traditionele bouw waarnaast en tegenover het zich bevindt. Tussen de entree en het trappenhuis wijkt de gevel een stuk terug, waardoor er eigenlijk twee gebouwen zijn ontstaan. Het hoge nieuwbouwgedeelte aan de ene kant bestaat uit zes lagen en het andere gedeelte, lagere uitbouw van een gerenoveerde pand in barokstijl, telt vier lagen. Door de kleuren en het materiaal vormt het gebouw desondanks toch een eenheid.
In de bestaande panden waren de stafruimtes en de woon- en slaapkamers van de ouders ondergebracht. Deze hebben terrassen op de nieuwbouw. Het nieuwe gedeelte bevatte bergingen, een kantine en keuken en het dagverblijf voor kinderen van 1-6 jaar. De bovenste twee lagen, hoog en geïsoleerd, zijn voor de baby’s. Aan een binnenplaats bevindt zich een laagbouw van twee etages met woningen (thans in gebruik als kinderdagverblijf). Elke woning huisveste tien kinderen en bevatte een slaapkamer, sanitair, keuken en woonkamer met veranda. Een mini-passage op de verdieping verbond de woningen en het dakterras. De draagstructuur is een regelmatige betonconstructie van kolommen en vloeren met een vaste kern (lift en toiletten). De niet-dragende binnenwanden zijn veelal beglaasd en zorgen voor een transparante ruimtegeleiding. In plattegronden en gevels ontbreekt een eenduidige geometrie; er is een egale ordening van verschillende specifieke geometrieën: rechthoekige ruimtes, hoeken van 45 graden, cirkels, cirkelsegmenten en de vrije curve in de voormalige woningen voor kinderen. Ten tijde van de ruwbouw besluit Van Eyck, naast de gewenste kleurcodering van de woningen in de laagbouw (paars, rood, oranje, geel, groen), de opeenvolgende metalen puien in verschillende kleuren te laten schilderen, omdat anders de articulatie van de gevel niet tot uiting komt. Van Eyck: ‘ik kies geen kleuren, mijn lievelingskleur is de regenboog’.
Het regenboogmotief komt op enkele plaatsen terug. Met het moederhuis slaat Van Eyck een geheel nieuwe richting in. Steeds verder verwijdert hij zich van de dwingende geometrie van zijn tijdgenoten, en realiseert een gebouw waarin de wederkerigheid, het spel en de afweging van schijnbare tegenstellingen nog complexer en caleidoscopischer is toegepast.
Het ruimtelijke concept van Van Eyck bood, waarschijnlijk door de nadruk die erin gelegd wordt op het verbindende element, aanknopingspunten toen in de jaren zestig en zeventig de kleinschalige stadsreparatie een populaire bouwopgave werd. Met architectonische toevoegingen die in maat en schaal waren afgestemd op de oude stad werd het stedelijk ‘weefsel’ versterkt.
De ideeën van de architect Aldo van Eyck zijn, kort samengevat:
De complexiteit van het maatschappelijk leven moet niet in rationele analyses en ordeningen uiteenvallen, maar door architect en stedenbouwer als ruimtelijk en maatschappelijke totaliteit verbeeld worden.
Het positivistische mensbeeld wordt vervangen door een idealistische mensvisie; mensen in verschillende tijdperken en culturen hebben dezelfde behoefte en intuïties.
De architect moet zich verzetten tegen technocratie: de bureaucratisering, de verwetenschappelijking en de scheiding van architectuur en stedenbouw.
Een hoofdthema in zijn werk is de meerduidigheid; eenheid in veelheid, veelheid in eenheid. Schijnbaar wezensvijandige deelaspecten worden verzoend in zogenaamde duo fenomenen als openheid/geslotenheid, groot/klein, eenheid/verscheidenheid, eenvoud/complexiteit, binnen/buiten, licht/donker, individu/gemeenschap, centraal/decentraal en huis/stad.
Van Eyck: ‘een stad is geen stad wanneer ze niet ook een groot huis is, een huis is alleen een huis wanneer het ook een kleine stad is’.
Op uiterst praktische en didactische wijze onderzocht hij mogelijke genuanceerde betrekkingen tussen gebouw en straat en bedacht hij plattegronden die van een interieur een kleine stad maakten, rijk aan informele relaties en met plekken die voor verschillend gebruik geschikt waren. Het ging hem om het aanbieden van ‘uitnodigende vormen’, die de relaties tussen de mensen zouden kunnen stimuleren.
Ondanks de grote betekenis van architect Van Eyck in binnen- en buitenland en de steeds nieuwe interpretaties van zijn werk, is er van directe beïnvloeding weinig sprake. Pas in de jaren zeventig zou de Forumarchitectuur met het werk van Hertzberger en jongeren als Verhoeven en Blom tot een herkenbare en te imiteren vormentaal leiden, het zogenaamde Hollandse Structuralisme.
Literatuur:
Gids voor moderne architectuur Nederland, Piet Vollaard e.a., 1992
Architectuur in Nederland, Hans Ibelings e.a., 1993
100 jaar bouwkunst in Amsterdam, Jaap Huisman e.a. , 1999.
Het eerste easyHotel in de Benelux aan de Ferdinand Bolstraat is in gebruik genomen! Het is heel bijzonder om te zien dat toeristen en zakenmensen uit de hele wereld nu naar dit hotel komen alsof het er al jaren staat. De afgelopen week had het hotel al een bezetting van 100%!
Op 7 november wordt het hotel officieel geopend door de wethouder.
Vandaag was de door BNA Kring Haaglanden georganiseerde Regioexcursie naar Delft (spoorzone en BK City) en Den Haag (Dakota en aardwarmtecentrale). Leuke groep architecten mooie projecten. Hier een foto van de aardwarmtecentrale aan de Leyweg van Splinter architecten uit Den Haag alwaar de excursie eindigde. Bijzonder gebouw!
Architectenbureau Filip Mens is per 3 oktober verhuisd van de Hellingweg in de haven van Scheveningen naar de Surinamestraat 42 in de Archipelbuurt in ‘s-Gravenhage. Het pand waar ons bureau nu is gevestigd is een rijksmonument in 1880 ontworpen door architect en voormalig rijksbouwmeester Cornelis Hendrik Peters. Een bijzonder pand, oorspronkelijk gebouwd als zijn eigen woonhuis, met geweldig mooie stijlelementen (hij woonde er tot 1926). Opdrachtgevers zijn altijd van harte welkom om eens te komen kijken!
Meer info bij Stichting Berichten uit de Vorige Eeuw: www.budve.nl
Foto: Google Streetview
Zaterdag 1 oktober 2011 wordt voor de eerste keer de Open Haven Dag in de Scheveningse Haven gehouden. Op deze dag kunnen bezoekers kennis maken met de schepen, gebouwen en bedrijven in en rond de Scheveningse Haven. Ondernemers uit dit gebied zullen hun deuren openen om bewoners, relaties maar vooral ook jongeren te laten zien dat er in de haven veel en mooi werk wordt gedaan.
De eerste Open Haven Dag zal door Wethouder Sander Dekker, die verantwoordelijk is voor de haven, op 1 oktober 2011 officieel geopend worden. Scheveningen Haven gooit die dag de poorten open. Er valt dan echt veel te beleven. Mensen kunnen de verkeerscentrale en de visafslag in bedrijf zien en schepen van verschillende rederijen bezoeken. Ik hoop dan ook dat echt alle ondernemers zich voor deelname aanmelden via de website, zodat alle geheimen van de haven geopenbaard worden.
Zijn het in de zomer vooral de terrassen en de jachthaven die voor gezellige drukte zorgen in de haven, voor de ondernemers in de scheepvaart en visserij gaat het werk het hele jaar door en dus is de haven ook in de winter volop in beweging.
Veel mensen weten niet dat de visserijsector bloeit; de aanvoer van vis bij de Scheveningse visafslag is in de afgelopen twee jaar met 30 procent gegroeid. Die onbekendheid leidt ertoe dat jonge mensen nu niet zo snel denken aan werken in de haven.
De Open Haven dag is ook bedoeld om jonge mensen enthousiast te maken een opleiding te volgen of aan het werk te gaan in de scheepvaart of visserij of een van de vele andere beroepen die in de haven worden uitgevoerd.
Het is op de Open Haven Dag ook mogelijk om de haven te verkennen met de watertaxi, zodat bezoekers de bedrijvigheid in de haven vanaf het water kunnen zien. De horeca is eveneens ruim vertegenwoordigd deze dag, in diverse restaurants worden menu’s aangeboden voor speciale prijzen. Via de website www.openhavendagscheveningen.nl is het programma te vinden en kunnen ondernemers zich melden.
Op de foto: ondertekening oprichtingsakte Stichting Open Haven Dag Scheveningen
In de woonbijlage van de zaterdagkrant van het AD is een paginagroot artikel verschenen over Architectenbureau Filip Mens i.v.m. de verhuizing van ons kantoor naar de Surinamestraat te ‘s-Gravenhage en de samenwerking met Dorato interieurprojecten. Leuk artikel geschreven door freelance journaliste Suzan Kocak.
Hieronder de volledige tekst:
Filip Mens en Isabelle van Zeijl hebben elk hun eigen bedrijf. Hij op het gebied van architectuur, zij heeft een interieurontwerpbureau. Sinds enkele jaren bundelen ze hun krachten voor diverse projecten en sinds deze maand delen zij een kantoor in hartje Den Haag. Filip doceert tevens aan de TU Delft als gastdocent.
Samenwerken?
Isabelle: ‘Onze specialisaties overlappen elkaar veel. Wij vullen elkaar wat dat betreft erg aan. Iets wat voor opdrachtgevers ook heel prettig is, omdat ze gelijk het hele pakket krijgen. Architectuur én interieur. In de praktijk blijken we ook een goede match, creatief gezien zitten we heel erg op één lijn.’
Inspiratie in overvloed dus?
Isabelle: ‘Het gaat vanzelf. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een moment gehad dat zonder inspiratie zat. Uiteraard lees en reis ik veel en dat levert mij extra inspiratiebronnen op, maar het is meer een way of life als je in dit vak zit. Waar je ook komt, je bent in je hoofd constant bezig alles te veranderen.’
Filip: ‘Onze handelwijze maakt het ons ook wel iets gemakkelijker. Voordat we aan de slag gaan met een project, maken we eerst een volledige analyse van bijvoorbeeld een bedrijf. Waar staat het bedrijf voor en wat wil het uitstralen. Dan komen de ideeën vanzelf. Een ruimte moet kloppen. Vaak wordt er, zeker bij bedrijven, te weinig aandacht besteed aan de omgeving. Terwijl onderzoek uitwijst dat werknemers veel productiever zijn als zij hun werkomgeving als prettig ervaren en als zij zich kunnen identificeren met een bedrijf. Dit idee valt ook door te trekken naar woningen, overigens.’
Op wat voor manier?
Filip: ‘De basis moet goed zijn. Dat bevordert de gemoedsrust. Een huis moet je passen als een jas en voldoen aan alle eisen die voor het individu belangrijk zijn. Bij ons thuis is de keuken het epicentrum van het hele huis. Daar vindt ons sociaal leven plaats. We eten samen, houden etentjes met vrienden en ‘s morgens wil ik daar in alle rust een krantje kunnen lezen. Voor mij is een ruime keuken erg van belang.’
Isabelle: ‘De inrichting houden we vaak neutraal. Rustig. Minimalistisch misschien. We laten ook veel keuzes over aan de bewoners zelf. Zodat ze zelf hun huis kunnen customizen. Simpelweg omdat het leuk is om te doen, maar ook omdat mensen daardoor hun woning echt eigen kunnen maken. In plaats van dat wij hen bijvoorbeeld een pimpelpaarse vloer of gordijnen aanraden. Zelf vind ik rust ook belangrijk in huis. Dat je als de kinderen naar bed zijn alles kan opruimen en wegstoppen en dat het huis weer van jou is. Van frutsels ben ik wars. Ik wil niet extra geprikkeld worden. Een kermis is ook leuk voor een uurtje, maar niet voor de hele dag.’
Trends zijn bij jullie niet zo belangrijk?
Isabelle: ‘We zijn wel op de hoogte van trends, we bezoeken ook vaak meubelbeurzen, maar meer om te weten wat we niet kunnen gebruiken. Zodat we niet voor bepaalde stoel kiezen die ‘in’ is en je overal tegenkomt. Wij zoeken meer naar een design dat de tand des tijds doorstaat. Uiteraard zijn trends en mode ook seizoensgevoelig. In de zomer waren we vooral bezig met tuinmeubelen die een hele organische uitstraling hadden, in de herfst gaan we weer naar binnen en zoeken we de warmte op. Ook letterlijk. Met warme kleuren en door karpetten op de vloer te plaatsen. Als we wel met modieuze motieven werken, doen we dat met objecten die vervangbaar zijn. Bijvoorbeeld met gordijnen, zodat het weer heel gemakkelijk aan te passen is.’
Filip: ‘In de architectuur is duurzaamheid en herbestemming nu in de mode. Terwijl dat zaken zijn waar ik mij al tien jaar mee bezig houd. Puur omdat ik daar sterk in geloof. Trouw blijven aan jezelf en waar je voor staat is heel belangrijk. Het overgrote deel aan kantoren en woonhuizen die we nodig hebben, zijn al gebouwd.’
Trots op?
Filip: ‘Ik ben het meest trots op de projecten waarbij ik bij een leegstaand pand die zijn doel niet meer dient, zo kan herinrichten dat het een nieuwe bestemming krijgt en weer volop gebruikt wordt. Maar ik ben bijvoorbeeld ook zeer tevreden over onze metamorfose van Nuffic, een organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs. Een monumentaal pand, dat nu een geheel moderne uitstraling heeft gekregen. Maar wel op een manier dat het past bij het oude gebouw.’
Bij wijze van (voor)onderzoek, in verband met de opdracht die ik heb voor easyHotel Benelux, verblijf ik in verschillende hotels. Hier een foto van de Amsterdamse vestiging van CitizenM.
Heel fraai voorbeeld van een kleine kamer met een luxe uitstraling.
Binnenkort gaat in Nederland de easyHotel-keten van start: een scherp geprijsde hotelformule die deel uitmaakt van de easyGroup van Sir Stelios Haji-Ioannou, bekend van easyJet. Voor de bouw van de hotels sloot DanZep Hotels, franchisehouder voor de Benelux een overeenkomst met Bakels en Ouwerkerk Bouwgroep en Architectenbureau Filip Mens.
Onder het motto ‘simple comfort, great value’ realiseert DanZep Hotels trendy easyHotels in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Hiervoor zullen bestaande panden op aantrekkelijke locaties worden getransformeerd door Architectenbureau Filip Mens. Na de realisatie van de eerste drie hotels kan de samenwerking worden uitgebreid tot zeven hotels in vijf jaar.
easyHotel is in de easyGroup een zelfstandige onderneming naast easyJet plc. De jonge franchiseorganisatie heeft hotels in het Verenigd Koninkrijk (Londen, Luton, Edinburgh), Europa (Basel, Zrich, Budapest, Porto, Larnaka, Sofia en Berlijn) en het Midden Oosten (Dubai). Daar komen nu de drie Nederlandse vestigingen bij. DanZep Hotels, franchisehouder voor de Benelux, is eigendom van entrepreneurs Dan Metcalfe en Hans Veldhuyzen van Zanten.
Foto: Joost Brouwers, Rotterdam
Dit is een foto van één van de resultaten van de workshop die ik, samen met en in opdracht van Mark Boerman, gaf voor ‘high Potentials’ van TNO in Ypenburg. Was een erg leuke dag!
Door Mark Boerman (www.markboerman.nl) ben ik gevraagd om te assisteren bij een workshop die hij geeft aan medewerkers van TNO. De TNO werknemers moeten een gebouwtje ontwerpen en zelf bouwen. Ik zal daar als ontwerpbegeleider optreden. Het is weer eens iets anders.
Filip Mens is door VG Visie gevraagd voor de Q&A Rubriek. Hieronder het interview:
waar staat de architect nu? Waar liggen kansen en mogelijkheden?
Architecten en ontwikkelaars dienen zich te realiseren dat nu de voor de hand liggende locaties in Nederland zijn ingevuld, de meer lastige plekken overblijven. Architecten kunnen in verdichtings- en herbestemmingsopgaven weer echt gaan ontwerpen en het ambacht terugbrengen in het vak. De locatie waarde van een gebouw, de identiteit van de plek, het analyseren van het bestaande; de constructie, de afmetingen en verhoudingen, het bestaande gebouw terugbrengen tot de essentie. Kortom: de opgave zal alleen maar complexer en daarmee uitdagender worden.
Kunt u reflectie geven naar uw eigen organisatie en specialisme? Waarom is herbestemming interessant?
Architectenbureau Filip Mens gelooft niet in almaar uitdijende steden met uitgestrekte Vinex wijken die in n keer uit de grond gestampt worden. Veel belangrijker is de verdichting van het bestaande stadsweefsel. Herbestemming hoort bij de stad al zolang als de stad bestaat, maar in deze tijd van krimp en het toenemende besef van duurzaamheid en recycling is het herbestemmen van gebouwen weer een actueel thema. Transformatie maakt dan ook een belangrijk deel uit van de werkzaamheden van Architectenbureau Filip Mens. Soms vraagt de context om een bescheiden inpassing, die de bestaande kwaliteit intact houdt. Soms is een rigoureuze ingreep nodig die de aanwezige problematiek ombuigt naar een nieuwe verbeterde kwaliteit. We zoeken niet naar reproductie, niet naar een breuk, maar naar continuteit, herkenbaarheid en de randvoorwaarden voor transformatie.
Sinds 2007 is Filip Mens ook gastdocent aan de faculteit Bouwkunde van de Technische Universiteit in Delft. Ook hier is herbestemming en transformatie het centrale thema.
Wat geeft een ontwerp eeuwigheidswaarde?
Met goede vormgeving is het mogelijk de wereld mooier te maken. Iets wat mooi is gaat veel langer mee; het is duurzamer. De keuze van goede materialen, flexibiliteit en het inpassen in de context zijn grondbeginselen van een goed ontwerp. Architectuur moet, naast het bieden van geborgenheid, ook gastvrij zijn. Het accent moet liggen op schoonheid, degelijkheid en comfort.
Ieder ontwerp van Filip Mens begint met een gedegen analyse van locatie en programma. Dat is het uitgangspunt voor een helder en bruikbaar concept; de formulering van een gedachte of idee dat ten grondslag ligt aan het ontwerp. Het ontwerp dient als een verbeelding van dat concept. Het concept is zowel de basis als de leidraad voor de verdere ontwikkeling van het ontwerp dat in overleg met de opdrachtgever en de toekomstige gebruiker verder wordt uitgewerkt. We waken ervoor om niet met een vooropgezet eindbeeld van start te gaan maar laten ons meevoeren in het creatieve proces en alle krachten die daarin werken, op zoek naar de meest optimale oplossing voor alle betrokkenen.
is hergebruik een noodzakelijk kwaad of een ontwerpuitdaging?
Herbestemming is d ontwerpuitdaging van de komende jaren. Gebouwen ontlenen hun expressie voor een belangrijk deel aan contrasten. Contrast tussen het gebouw en zijn omgeving, binnen en buiten, licht versus donker, oud in relatie tot nieuw. Daar zit bij hergebruik dan ook de ontwerpuitdaging. Je kan bij transformatie op verschillende manieren het oude en het nieuwe laten assimileren. Het interessants is het nieuwe in het bestaande zo te laten overvloeien, te vervlechten, dat er nieuwe gebouwen ontstaan: vernieuwende architectuur.
Vandaag vlieg ik naar Fuerteventura in verband met het ontwerpen van de verbouwing van een villa-aan-zee aldaar. We hebben er zin in!
Wij hebben opdracht voor het verbouwen en herinrichten van het bestaande kantoorgebouw van Eijffinger te Zoetermeer. Eijffinger ontwerpt dessins voor diverse interieurtoepassingen. De toepassing van deze dessins is behang met in het verlengde daarvan gordijnstoffen. Het handschrift is daarbij de bindende factor. Dat is herkenbaar door de uitgesproken dessins. De brede collectie, zowel in dessin als product, biedt voor iedereen een ontwerp om het interieur mee te verlevendigen.
Samen met Rene Heijne heb ik ook dit jaar les gegeven als gastdocent aan de TU-Delft. De studenten moesten een stedebouwkundig ontwerp maken voor het voormalige DSM terrein langs het spoor in Delft. Hier een foto van de maquette van één van de groepen.
Architectenbureau Filip Mens heeft een prachtige portfolio publicatie in het jubileumnummer van lifestylemagazine ‘Mathilde’.
Binnenkort gaat in Nederland de easyHotel-keten van start: een scherp geprijsde hotelformule die deel uitmaakt van de easyGroup van Sir Stelios Haji-Ioannou, bekend van easyJet. Voor de bouw van de hotels sloot DanZep Hotels, franchisehouder voor de Benelux een overeenkomst met Bakels en Ouwerkerk Bouwgroep en Architectenbureau Filip Mens.
Onder het motto ‘simple comfort, great value’ realiseert DanZep Hotels trendy easyHotels in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam. Hiervoor zullen bestaande panden op aantrekkelijke locaties worden getransformeerd door Architectenbureau Filip Mens. Na de realisatie van de eerste drie hotels kan de samenwerking worden uitgebreid tot zeven hotels in vijf jaar.
easyHotel is in de easyGroup een zelfstandige onderneming naast easyJet plc. De jonge franchiseorganisatie heeft hotels in het Verenigd Koninkrijk (Londen, Luton, Edinburgh), Europa (Basel, Zrich, Budapest, Porto, Larnaka, Sofia en Berlijn) en het Midden Oosten (Dubai). Daar komen nu de drie Nederlandse vestigingen bij. DanZep Hotels, franchisehouder voor de Benelux, is eigendom van entrepreneurs Dan Metcalfe en Hans Veldhuyzen van Zanten.
DanZep Hotels has appointed Filip Mens as chief architect to oversee the easyHotel construction projects. Filip will ensure that the hotels built within the “simple comfort, great value” concept, provide attractive and efficient accompdation. The first three hotels will be in Amsterdam, The hague, and Rotterdam. Architectural Filip Mens wil bring a wealth of experience to transform these existing buildings in great locations into 21st century hotels.
Wie de kans krijgt, loopt het gebouw aan de Kortenaerkade 11 binnen dat recht tegenover de Koninklijke stallen in Den Haag is gelegen en steekt zijn hoofd om de hoek om de glasramen van Haags sierkunstenaar Pieter Hofman (1885-1965) te bewonderen. Deze hebben in september opnieuw een thuis gekregen waardoor recht is gedaan aan de oorspronkelijke toegepaste functie.
De ramen uit de ICN collectie zijn herplaatst in het rijksmonument waar de Nuffic zetelt. Het pand is één van de gebouwen die destijds deel uitmaakte van de vier PTT-kantoren aan de Kortenaerkade en de De Ruyterstraat. Iedereen, van de eigenaar van het pand (Nuffic), de architect (Architectenbureau Filip Mens), tot bruikleengever van de ramen (ICN), is van mening dat de Hofman ramen nu het best op hun plek zijn. Door de zichtbaarheid krijgen de ramen opnieuw betekenis, waardoor de cultuurhistorische waarde wederom belicht wordt.
ICN conservator Geertje Huisman bracht tijdens de restauratie een bezoek aan Glasatelier Henk van Kooy waarin de restaurator vertelt hoe hij de ramen zoveel mogelijk op de originele manier heeft hersteld: ‘zonder het verleden weg te moffelen. Grof restaureren daar doe ik niet aan. Ik hou in ere hoe het raam gemaakt is met behoud van het origineel. Ik verlood niet opnieuw. Alleen te grote wonden worden geheeld. Oude restauraties die het totaalbeeld storen, die heel ik om een rustig beeld te krijgen.’ Hij doelt daarbij op een stuk glas dat ooit is vervangen en knullig was ingezet. ‘Dat stuk detoneerde bij de rest vanwege de kleur en afwerking. Zo’n stuk is vervangen, terwijl een ander stuk dat aan gruzelementen was zorgvuldig gelijmd en geretoucheerd wordt om wat origineel is te behouden.’
De Nuffic is ook blij met de thematiek die verwerkt is in de ramen. Het internationale karakter van de Nederlandse organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs wordt fraai belicht in ‘Verkeer door de Aether’. Daarin zijn om de figuur die het radiocontact verbeeldt vertegenwoordigers van de vijf verschillende rassen gegroepeerd; uitheemse figuren zijn te zien met tooi of gezeten op een struisvogel. In het andere raam ‘Briefverkeer in de Middeleeuwen’ zijn reizende troubadours, ruiters en voetknechten te zien wat aansluit bij studenten die dankzij de Nuffic reizen om te studeren in het buitenland.
De laatste jaren is er zowel in Nederland als in het buitenland toenemende interesse voor herbestemming van bestaande gebouwen. Er staat momenteel echter nog steeds een enorme hoeveelheid gebouwen leeg. Alleen al duizenden interessante overheids- en publieke gebouwen zijn momenteel onbenut. Deze zouden zeer goed tijdelijk hergebruikt kunnen worden. Als eigenaar kiest de overheid maar al te vaak voor slechts een defensieve opvulling van de leegte (dit geldt bijvoorbeeld voor de vele anti-kraak situaties die als primair doel hebben om leegstaande objecten te beveiligen). Bij de Nederlandse inzending voor de Architectuur Biënnale in Venetië pleit het NAI en Rietveld Landscape voor een meer maatschappelijk relevante en innovatieve omgang met deze publieke, en veelal unieke, gebouwen.
Er is de laatste jaren op het gebied van architectuur veel veranderd in Amsterdam. Reden om er eens een paar dagen rond te gaan kijken. Onder andere het Lloyd hotel, de stadsuitbreiding IJburg en de Hermitage aan de Amstel bekeken. Hier een foto van het gebouw Kraanspoor van Trude Hooykaas; fascinerend!
We zijn even naar Basel (Weil am Rhein) geweest om daar het Vitra Design Museum te bezoeken. De oorsprong van het Vitra Design Museum gaat terug tot het begin van de jaren tachtig. Om de geschiedenis van Vitra te documenteren, begon Rolf Fehlbaum met het verzamelen van meubels die invloed hebben gehad op de ontwikkeling van Vitra, zoals Charles en Ray Eames, George Nelson, Alvar Aalto of Jean Prouv. Naar mate zijn collectie zich uitbreidde, groeide ook zijn verlangen naar een architecturale locatie, waar zijn objecten zouden kunnen worden tentoongesteld. Hier zie je de laatste architectonische aanwinst van de Vitra Campus: het paviljoen van Herzog & de Meuron architecten. Mooi!
Onlangs met een groep collega’s op architectuurexcursie geweest naar Antwerpen. Prachtige gebouwen gezien, waaronder het MAS (Museum aan de Stroom) van Neutelings-Riedijk architecten. Antwerpens nieuwste toren verwijst naar de 16de-eewse stapelhuizen die zo typisch zijn voor de stad. De ‘museumboxen’ zijn zo gestapeld dat er een spiraaltoren ontstaat. Al stijgend krijg je een steeds wisselend uitzicht op de stad. In 1998 besloot het Antwerpse stadsbestuur dat er op het Eilandje een nieuw museum zou komen en pas in 2011 gaat het MAS open.
Sinds september 2007 geef ik les aan de TU-Delft, faculteit bouwkunde, als gastdocent. Dit jaar heb ik de studenten begeleid bij het maken van een ontwerp van een klein utilitair tentoonstellingsgebouw voor bachelor 2.
De foto is van de maquette van Annelot Wartna.
Met veel plezier heb ik haar project genomineerd voor de jurering van donderdag 1 april 2010.
Byron & Jones is een interieur-speciaalzaak, sinds 1987 gevestigd op het prestigieuze Noordeinde in Den Haag. Wij zijn door hen gevraagd om de showroom te verbouwen.
Ook dit jaar is Filip Mens gevraagd om als gastdocent studenten te begeleiden. Nu bij het ontwerpen van een klein utilitair gebouw (een tentoonstellingsruimte bij het baggerdepot ‘IJsseloog’ in het Ketelmeer). Presentatie: 30 maart 2010.
Duurzaam hergebruik voor Haagse icoon: Breuers ambassade.
Sinds het bekend worden van het vertrek van de Amerikaanse Ambassade uit het pand aan het Lange Voorhout is er in de stad veel commotie ontstaan over het al dan niet behouden van dit door Marcel Breuer ontworpen gebouw uit 1959.
De Bond van Nederlandse Architecten (BNA) vind al jaren dat het gebouw van de Amerikaanse Ambassade, voornamelijk door alle veiligheidsmaatregelen, geen eerlijke kans krijgt om de waardering te krijgen die het verdient. De BNA behartigt niet alleen de belangen van architecten, maar zet zich vooral ook in om aandacht te vragen voor architectuur en de gebouwde omgeving in het algemeen. Nadat het besluit genomen was over de verhuizing van de Amerikaanse Ambassade naar Wassenaar is de discussie over het behoud dan wel sloop van het Breuer-gebouw in alle hevigheid opgelaaid.
In het voorjaar van 2008 organiseerde BNA kring Haaglanden in samenwerking met Den Haag Centraal en Bond Heemschut een drukbezocht debat waar voor en tegenstanders van behoud van Breuers gebouw aan het woord kwamen. Ook de toenmalige voorzitter van de PVDA fractie in de Haagse gemeenteraad, Marieke Bolle, hield een vurig pleidooi voor behoud van dit prachtige gebouw. En ook door de Vrienden van het Lange Voorhout werd het Breuer-gebouw publiekelijk aanvaard als volwaardig lid van de uiterst diverse familie van gebouwen uit alle periodes van het Lange en Korte Voorhout. De meerderheid van de aanwezigen stemde na afloop van het debat voor behoud. Ondersteund door deze uitkomst heeft Bond Heemschut hierna voor het door Marcel Breuer ontworpen gebouw van de Amerikaanse ambassade de gemeentelijke monumentenstatus aangevraagd.
Het tweede debat over het ambassade gebouw organiseerde de BNA op verzoek van wethouder Norder en vond plaats op 23 september j.l. Dit debat werd bijgewoond door architecten en belangstellende Hagenaars, in ongeveer gelijke verhoudingen. In zijn inleiding liet Norder weten dat, naarmate hij meer van de achtergronden van het Breuer-gebouw leerde, hij er steeds meer waardering voor heeft gekregen. En zo is het ook. Het Breuer-gebouw laat zich niet gemakkelijk kennen. Vrijwel iedereen was op die avond voor behoud, daar was geen discussie meer over. Er waren veel uiteenlopende ideeën over welke nieuwe bestemming aan het gebouw wordt toegedacht en of daarvoor het gebouw mag worden aangepast.
Wij (beter: BNA Kring Haaglanden) zijn blij dat de discussie over ‘Breuers’ ambassade het niveau van mooi of lelijk te boven is gekomen. Ooit opgezet als een uitermate toegankelijk gebouw met een belangrijke taak om de Nederlanders te informeren over de Verenigde Staten van Amerika door middel van een prachtige bibliotheek en een filmzaal/auditorium, is het gebouw verworden tot een afstotende burcht waar het zelfs voor de gebruiker niet meer prettig werken is.
Architectuurhistorisch, stedenbouwkundig en cultuurhistorisch is dit gebouw het echter meer dan waard om behouden te blijven. Het gebouw is een monument voor de lange diplomatieke, economische, culturele en politieke relatie met de USA. Het representeert de geschiedenis van de opbouw Den Haag als stad en haar belangrijke positie in de wederopbouw van de politieke verhoudingen op het wereldtoneel na de tweede wereldoorlog. Daarnaast is het een voorbeeld van hoogstaande architectuur van wereldklasse.
De Amerikaanse ambassade van Breuer is een bruikbaar gebouw op een prachtige plek. De bibliotheek is uitermate geschikt voor de vestiging van een Grand Café, Café Breuer, eventueel gecombineerd met een cabaret of jazz zaaltje in het auditorium. Het auditorium is ook geschikt voor een restaurant. Een terras in de tuin of aan het Korte Voorhout zal de levendigheid daar in de avonduren vergroten. Het gebouw kan natuurlijk ook weer gebruikt worden als kantoor, maar een hotel is ook heel goed mogelijk of een short-stay woonhotel, of appartementen.
Een nieuwe functie voor het gebouw is niet moeilijk te vinden. Een greep uit de vele realistische voorstellen;
– onderdeel van de nieuwbouw voor de Hoge Raad zodat deze toch nog adres kunnen houden aan het Lange Voorhout;
– onderdeel of nieuwe vestiging voor het Haags Historisch Museum;
– huisvesting voor Internationale Organisaties die in Den Haag gevestigd zijn;
– en/of huisvesting voor expats in het algemeen;
– een Stoelenmuseum of een Museum voor toegepaste Kunst;
– de locatie voor het Huis van de Democratie;
– en Instituut Clingedaal mag ook wel eens meer prominent en in het hart van het politieke Den Haag gehuisvest worden.
Kortom, het gebouw van de Amerikaanse Ambassade aan het Lange Voorhout heeft recht op een tweede leven.
BNA Kring Haaglanden
Terry van der Heide
Niek van Vugt
Filip Mens
Dit jaar zijn we met het bureau op architectuur excursie geweest naar Valencia.
Een bijzondere stad die, net als Den Haag, aan zee ligt en ook een haven heeft.
Dit is het paviljoen ‘Veles e Vents’ van David Chipperfield dat hij heeft ontworpen voor de America’s Cup in 2007.
Overdekte tribune, ‘pit stop’ en ‘VIP centrepiece’.
Het gebouw is onder extreme tijdsdruk gebouwd en is nu het juweel in de kroon van Valencia’s nieuwe ‘urban marina’: Port America’s Cup.
De architect: ‘the brief was to build something exciting where people could congregate to watch the racing. So the idea of using the building to create shaded platforms was important. It has to be place where you can stand outside as much as inside. You’re here to look out at sea and that’s where I put the emphasis. You’re continuously aware of the long view to the sea and on the other side the view into the port.’
Fantastisch mooi gebouw op een fantastisch mooie plek. Mooi inspiratie beeld ook voor een vergelijkbaar project in Scheveningen…
Ook dit jaar geef ik weer les aan de TU-Delft, faculteit bouwkunde, als gastdocent hergebruik en functiemenging. Ik begeleid hierbij studenten van de bachelor 5 in het maken van een ontwerp van een bestaand gebouw waarbij het gebouw ook een herbestemming krijgt.
De foto is van een deel-maquette van ontwerpteam Tabak die het Santosgebouw te Rotterdam hebben getransformeerd.
Het programma voor het Santosgebouw bestaat uit een hotel, een restaurant en een Europees-Chinees Centrum. Dit programma wordt vertaald in heldere en bruikbare plattegronden die geïnspireerd zijn op verschillende kunstenaars uit de 20ste eeuw. Het restaurant (Malevich) bevind zich op de begane grond, het hotel (Mondriaan) is op de verdiepingen van het bestaande Santosgebouw ondergebracht en het ECC (Kandinsky) is als een dakopbouw op Santos geplaatst. Het ECC is als een deconstructivistische ‘apenkooi’ vormgegeven; spectaculair in zowel vorm als restvorm en voorzien van verschillende planten in verschillende microklimaten. Het atrium is het verbindende element tussen de verschillende programma onderdelen.
Met groot genoegen heb ik het project, van J. Wilbers, T. Sumarokov, M. vd Berge en A. Schulte Fischedick genomineerd voor de jurering (met o.a. Ferry Colautti en Han Meijer) van 10 juni 2009.
Ook dit jaar hebben we, bij wijze van bureau-uitje, op een snelle RIB een ‘kijkje op zee’ mogen mee maken tijdens de Delta Lloyd North Sea Regatta en zagen wij onder andere Cornelis Slippens in zijn Laser SB3 in een fel gevecht met Alex Schoenmakers. Spectaculair!
Architectenbureau Filip Mens heeft van de Stichting Topzeilen Scheveningen opdracht gekregen voor het maken van een ontwerp voor een Topzeilcentrum in de haven van Scheveningen.
Het is voor de bevordering van het Topzeilen in Nederland namelijk nodig om in Scheveningen de ontwikkeling van een (inter)nationale topsport trainings- en wedstrijdaccommodatie ter hand te nemen. Het gaat hier namelijk om essentiële, dus onmisbare, aanvullende eigenschappen ten aanzien van zowel de sportieve eisen (golven, stroming, zeezeilen) alsook de maatschappelijke ontwikkeling van talent (zeilen, wonen, studeren) die topsport stelt.
Het maritiem bedrijfsverzamelgebouw ‘De Werf’, speciaal gebouwd voor watersport gerelateerde bedrijven en winkels alsmede het onderkomen van de jachtclub en het Watersportverbond, maakt onderdeel uit van het project Nautisch Centrum in Scheveningen aan de Tweede Haven. De Tweede haven is echter meer gericht op de kielboten. Daarom is er nu de wens om in de haven van Scheveningen een Topzeilcentrum te bouwen speciaal voor de open zeilboten; Optimisten, Lasers en boten in de 420 en 470 klasse. Dat komt omdat de internationale zeilwedstrijden steeds vaker op open zee worden gevaren. Dus moet er in de voorbereiding ook op dat soort omstandigheden, zoals stroming en hogere golven, getraind kunnen worden.
Bovendien is Scheveningen de komende vijf jaar de thuishaven van de Watersportverbond Talentploeg en de Delta Lloyd Kernploeg. In december 2008 tekenden het Watersportverbond en de gemeente Den Haag hierover een samenwerkingsovereenkomst. Dit in samenwerking met jachtclub Scheveningen. Zodoende moet de badplaats kunnen uitgroeien tot een nationaal en internationaal toonaangevende zeilhaven.
Naast het realiseren van uitstekende faciliteiten voor de Nederlandse kern- en talentploeg zullen er voor de kust van Scheveningen diverse smaakmakende zeilwedstrijden georganiseerd worden, zoals EK’s en WK’s. Het eerstvolgende wereldkampioenschap dat in Scheveningen gehouden zal gaan worden is het WK internationale 470 klasse in 2010.
Architectenbureau Filip Mens heeft van de stichting Seva Sangh opdracht gekregen voor het verbouwen van de voormalige Elout van Soeterwoude school aan de Daguerrestraat 173-175 te Den Haag tot een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal en naschoolse opvang.
Architectenbureau Filip Mens is als extern adviseur door het Nuffic gevraagd om het ontwerp-traject voor de verbouwing van het hoofdkantoor aan de Kortenaerkade 11 in Den Haag te begeleiden.
Sinds september 2007 geef ik les aan de TU-Delft, faculteit bouwkunde, als gastdocent hergebruik en functiemenging. Ik begeleid hierbij studenten van de bachelor 5 in het maken van een ontwerp van een bestaand gebouw waarbij het gebouw ook een herbestemming krijgt.
De foto is van de maquette van ontwerpteam Pret die het Santosgebouw te Rotterdam hebben getransformeerd tot een hotel met wellness. De functies zijn met elkaar verweven door het hele gebouw. Het bestaande gebouw wordt op een intelligente wijze doorsneden door een atrium. Het atrium loopt, met de zon mee, schuin door het gebouw, waardoor er op alle verdiepingen voldoende daglicht kan toetreden. Het atrium is het uitgangspunt voor het ontwerp; het dient als thema voor de organisatie van het gebouw en voor de vormgeving van de aansluiting tussen het gebouw en haar omgeving. Het atrium is echter niet het enige verbindende element. De routing loopt spiraalsgewijs door het gebouw naar boven, verbind en ontsluit daarmee alle functies en is tegelijk onderdeel van het programma. De hotelkamers zijn vormgegeven als geprefabriceerde larikshouten doosjes. Op het dak bevind zich het letterlijke hoogtepunt van de wellness: het zwembad.
Met veel plezier heb ik het project van P. Oosterbaan, C. de Jong, J. Wielinga en P. Goedhart genomineerd voor de jurering (o.a. bestaande uit Job Roos en Kees Duyvenstein) van 7 januari 2009.
Vandaag is het dan zo ver: Onze nieuwe website is casco opgeleverd. Daar moet natuurlijk op gedronken worden! Op de foto ziet u ons moment van beroering, of zal ik zeggen, ontroering wanneer Filip Mens zelf als chef de campagne, of moet ik zeggen, chef de Champagne, de fles ontkurkt om het feit te vieren dat wij de prachtige website kunnen gaan inrichten naar ons eigen smaak.
Dankzij Zidiot en de zijne hebben wij nu de mogelijkheid om onze projecten aan u te presenteren op een manier die waardig is aan de inhoud ervan. Geniet en laat u veel plezier beleven aan ons nieuwe onderkomen op Internet.
foto: Dim Rooker
Architectenbureau Filip Mens is uitgenodigd om een project in te zenden voor de tentoonstelling “idealen in de architectuur” die tot en met 4 januari 2009 te zien is in het Architectuurcentrum Nijmegen ter gelegenheid van het 10 jarig bestaan van het ACN.
Als project hebben wij de dakopbouw aan de Gevers Deynootweg ingezonden. Inmiddels staat e.e.a. ook op de site van Architectenweb (zie foto)
Adres ACN: Ridderstraat 27, Nijmegen. Openingstijden: Woensdag t/m zondag van 13.00-17.00 uur en de eerste donderdag van de maand van 19.00-21.00 uur. De toegang is gratis. Gesloten op 25&26 december 2008 en op 1 januari 2009.
Dit jaar zijn we naar Berlijn geweest voor onze jaarlijkse architectuurreis. Geweldige stad! Er gebeuren zo ontzettend veel interessante dingen op het gebied van moderne architectuur en cultuur.
Ontspannen was er ook bij door een duik te nemen in het “Badeschiff auf der Spree” van architectenbureau AMP (Artengo, Menis, Pastrana)
Bij wijze van bureau-uitje zijn we, op uitnodiging van de Northsea regatta, met een snelle RIB de zee op geweest om de start van de wedstrijden mee te maken. Hier ziet u Raúl Wallaart na afloop van de boottocht weer in veilige haven.
Wij hebben opdracht van Lutherse Burgwal 13 CV om het pand aan de Lutherse Burgwal nummer 13 te verbouwen tot twee kantoorruimten met daarboven gelegen vier appartementen. Het pand is uit 1732 en in Lodewijk XIV-stijl gebouwd op een tamelijk diep perceel dat aan de achterzijde links een verbreding heeft. Het pand bestaat uit een voorhuis, een tussenlid met rechts daarvan een overdekte binnenplaats, en een achterhuis, met aan de linkerzijde een binnentuin. Het voorhuis is tweelaags en heeft een U-vormige kap, bestaande uit een steil lessenaarsdak aan de voorzijde (nok t.p.v. de voorgevel) en twee snijdende zadeldaken met schildeinden aan de achterzijde. Het tussenlid is drielaags met een plat dak. De vroegere binnenplaats is nu overbouwd in twee lage verdiepingen met een plat waarin een daklantaarn is geplaatst. Het achterhuis is tweelaags met een afgeknot schilddak.
Het pand heeft de status van rijksmonument en is gelegen in het rijks beschermd stadsgezicht Centrum.
Raúl Wallaart is sinds vandaag werkzaam bij Architectenbureau Filip Mens.
Raúl is afgestudeerd architect aan de TU-Delft faculteit Bouwkunde.
Naast zijn werk voor ons bureau is Raúl actief lid van de commissie van het Haags Architectuur Cafe (HaAC).
zie ook www.raulwallaart.nl
Sinds september 2007 geef ik les aan de TU-Delft, faculteit bouwkunde, als gastdocent hergebruik en functiemenging. Ik begeleid hierbij studenten van de bachelor 5 in het maken van een ontwerp van een bestaand gebouw waarbij het gebouw ook een herbestemming krijgt.
De foto is van de maquette van de groep Osaka:bay die het Cebeco gebouw te Rotterdam hebben getransformeerd tot woningen en een school waar tussen een openbaar park slingert. Het uitgangspunt was “een gebouw als een boom”: een Co2 neutraal gebouw. Al met al een ambitieus plan met een heldere probleemstelling, een degelijke analyse en een overtuigende synthese van randvoorwaarden van programma, context en milieu ambities.
Met een zekere tevredenheid heb ik dan ook het project genomineerd voor de jurering van 9 januari 2008. Het deed mij vervolgens bijzonder veel deugd dat het project van T. Peeters, J. Kuijs en K. Hogeweg vervolgens ook door de jury (bestaande uit o.a. Jo Coenen en Kees Duyvenstein) werd uitgeroepen als beste project van het semester.
Filip Mens is de nieuwe voorzitter van de Belangenvereniging Schevenings Havengebied. Hij volgt daarmee de heer Frans van Gelderen op. De haven van Scheveningen staat aan de vooravond van een ingrijpende verandering nu de grootste gebruiker, de vrachtferry Norfolkline, na meer dan 40 jaar in Scheveningen gehuisvest te zijn geweest, naar Vlaardingen is vertrokken. Met het vertrek van de Norfolkline komt een terrein van 6 hectare vrij voor nieuwe ontwikkelingen. Als voorzitter van de BSH zal Filip zich inzetten om een positieve bijdrage te leveren aan de discussie over deze en andere ontwikkelingen in de haven van Scheveningen.
Foto: Mark Rooker
Het Esso huisje aan de Hellingweg op Scheveningen, waar ons kantoor is gevestigd, blijft toch wel een erg mooie plek! Het is niet voor niets dat we zeggen: “Als Nederland een kamer is, zitten wij aan het raam!”
Foto: Mark Rooker
Wij zijn door Visade advies in projectontwikkeling gevraagd om het pand aan de Nieuwe Binnenweg 29 te Rotterdam te verbouwen tot het kantoor voor het bestuur van Laurens wonen en zorg.
Het voormalige armen- en weeshuis werd in de jaren 1922-1923 gebouwd naar een ontwerp van architect Michiel Brinkman en bevat nog tal van fraaie karakteristieke elementen zoals glas in loodramen, lambriseringen, schouwen en binnenbetimmeringen. Dit was ook reden voor het Rotterdams gemeentebestuur om het pand de nominatie van gemeentelijk monument te geven.
Aangezien de gemeente Den Haag een stedenbouwkundige uit Barcelona op het oog heeft voor de plannen voor de Haven van Scheveningen, zijn we zelf daar nog maar eens gaan kijken. Ja als het zo wordt zijn wij er helemaal voor. Krijgen we dan ook het klimaat van Barcelona?
De foto is van de “Big Fish” van architect Frank Gehry.
Architecten: geen ‘icoon’ in Scheveningen
Door MAARTEN BRAKEMA
DEN HAAG – – Bij de ontwikkeling van het Norfolkterrein moet meer rekening worden gehouden met de geschiedenis en het karakter van Scheveningen.
Ook moet worden afgestapt van het idee om een toonaangevend, markant gebouw – een icoon – op of rond het gebied te plaatsen. Dat ‘belemmert’ het denken over de toekomst van dit deel van Den Haag teveel.
Tot die conclusie komt de Bond van Nederlandse Architecten, kring Haaglanden, nadat het bestuur van die organisatie zaterdag nadacht over de toekomst van het Norfolkterrein en het gebied er omheen. Reden voor de exercitie is dat de architecten het wel erg lang vinden duren voordat de gemeente Den Haag eindelijk de visie op het gebied presenteert.
Inmiddels hebben vijf combinatie van vaak bouwers, projectontwikkelaars en architecten plannen voor het gebied ingediend. BNA Haaglanden vindt die voorstellen wat teveel gedreven door economische belangen en te beperkt tot een klein gebied, aldus de voorzitter, Terry van der Heide.
De Haagse architecten probeerden zaterdag meer een visie op het gebied te ontwikkelen dan een kant-en-klaar plan te maken. Toch kwamen er ook concrete voorstellen naar voren. Zo werd een al wat ouder plan van architect Filip Mens wat meer uitgewerkt: de waddeneilanden moeten worden doorgetrokken voor de kust van Noord en Zuid-Holland. Dat biedt ook kansen voor de ontwikkeling van de haven van Scheveningen, omdat van daaruit ferryschepen met toeristen naar de eilanden kunnen varen. Maar er zouden ook lijnverbindingen met Engeland en Noorwegen en eventueel andere Nederlandse badplaatsen kunnen vertrekken.
Verder willen de architecten meer doen met de inmiddels min of meer spontaan ontstane surfcultuur in Scheveningen.
BNA, kring Haaglanden waarschuwt ook voor teveel eenzijdig woningbouw in Scheveningen. “Het is een erg aantrekkelijk gebied om te wonen, maar het nieuwe programma moet wel aansluiten bij wat er is,” aldus de architect Niek van Vugt. “Dat betekent dat er voor iedereen wat te vinden moet zijn, terwijl het nu lijkt of men zich erg richt op duurdere segmenten.”
Verder vinden de architecten dat zorgvuldig moet worden omgesprongen met de bestaande gebouwen in het gebied. Van Vugt: “Of het nu gaat om een lelijke loods of de rokerij die op het punt staat gesloopt te worden; die gebouwen zeggen wel iets over de geschiedenis van het gebied.”
De komende weken zetten de architecten hun sessies nog voor. Dat moet uiteindelijk leiden tot een presentatie die kan bijdragen in de discussie over de toekomst van het Norfolkterrein.
Bron: AD/Haagsche courant
Architectenbureau Filip Mens organiseerde een evenement rondom het vertrek van de Norfolkline uit Scheveningen. Er stonden, volgens het AD/Haagsche courant, meer dan 2000 mensen op de kade om dit laatste schip uit te zwaaien. Scheveningen zal nooit meer hetzelfde zijn….
Foto: Mark Rooker
Ons renovatie project Seinpostduin 27-28 is vandaag genomineerd voor de Nieuwe Stadsprijs van de Gemeente Den Haag. (kleinschalige projecten)
Foto: Joost Brouwers, Rotterdam
Het boek ‘Parels op het dak’ van het RAP, met daarin opgenomen de dakopbouw te Rotterdam van Architectenbureau Filip Mens, is uit.
Tevens was ons project ook te zien op de tentoonstelling bij het Rijnlands Architectuur Platform te Leiden.
Onze jaarlijks terugkerende architectuurreis hebben we dit jaar gecombineerd met de meubelbeurs in Milaan. Op de foto is de entree van de winkelpassage Galleria vanaf de Duomo gefotografeerd. Het Piazza del Duomo, het gigantische plein aan de voorkant van de beroemde kathedraal van Milaan, is altijd een referentiepunt geweest van de stedelijke stadsplanners.
Architect Filip Mens heeft, in samenwerking met Cassandra Wilkins van STROOM Den Haag, een architectuurgids geschreven die is opgenomen in het Binck magazine ter gelegenheid van de manifestatie over de Binckhorst op 17 september.
Sinds 2005 is Filip Mens lid van het bestuur van de BNA Kring Haaglanden. Hier zijn we te gast bij de zeer gewaardeerde voorzitter, Terry van der Heide. Vergaderingen worden altijd gecombineerd met een fantastische maaltijd.
De website van Woeste Hoogte is in de lucht.
Architectenbureau Filip Mens is sinds maart 2001 gevestigd in het voormalige Esso kantoortje aan de Hellingweg 123 te Scheveningen. Sinds 2005 maakt het bureau onderdeel uit van ‘Woeste Hoogte’, een onafhankelijk collectief van creatieve bedrijven bestaande uit verschillende disciplines: architectuur, multi media, reclame en grafische vormgeving. Vanuit hun inspirerende werkruimte aan de haven van Scheveningen werken zij zowel zelfstandig als met elkaar aan diverse opdrachten en projecten.
Architectenbureau Filip Mens heeft van een particulier opdracht gekregen voor het ontwerpen van een woonhuis op Saba.
Dit jaar zijn we naar Londen geweest op architectuur excursie. Blijft toch een boeiende stad. De foto is genomen in the Tate Modern: een geweldig gebouw verbouwd door Herzog & de Meuron architecten.
Woeste Hoogte; Fris van geest met een wijde blik!
De Woeste Hoogte is een groep vormgevers die verschillende disciplines beoefenen. Vanuit hun werkruimte in de haven van Scheveningen werken ze zowel zelfstandig als met elkaar aan opdrachten en projecten. Van idee tot uitvoering.
Al enige jaren waren de vormgevers van Zeekant 35 actief bij een ontwerp bureau of zelfstandig vanuit huis of zolderkamer. Maar om onze krachten te bundelen en elkaar te versterken besloten wij begin 2004 om samen een werkruimte te gaan zoeken.
Het werd uiteindelijk de grote zaal op de begane grond van voormalig hotel Zeerust aan het strand van Scheveningen. De grote zaal deed voorheen dienst als feestzaal totdat de brandweer de deuren verzegelde. Daarna was het slechts een opslagruimte voor verstoten meubilair. De ruimte werd leeg geruimd en omgebouwd tot een werkruimte. Met een partij hout en minimale middelen creëerde wij aan de Zeekant 35 de enige vormgevingsstudio van Nederland met vol uitzicht op zee. Vanaf ons bureau zien wij de vissersboten voorbij glijden en als er goede golven staan liggen wij binnen 5 minuten in zee om bij wijze van bedrijfsuitje een goede surf sessie mee te pikken.
Aan alle goede dingen komt uiteindelijk een einde en zo ook aan de Zeekant 35. Nu hebben wij een nieuw onderkomen weten te vinden midden in de haven van Scheveningen. En wel in het voormalig “Esso huis” tegenwoordig ook beter bekend als het Rode huisje. Hier zetten wij als Woeste Hoogte onze werkzaamheden voort.
Door een collectief te vormen slaan wij de handen ineen om zowel zelfstandig als samen aan creatieve opdrachten en projecten te werken. Met de haven als achtergrond krijgen hier de leukste ideeën hun juiste vorm.
Op verzoek van het AD/Haagsche Courant hebben wij een concept neergelegd voor de Haven van Scheveningen.
Als antwoord op de dreiging van een stijgende zeespiegel, worden er voor de Hollandse kust, tussen de voordelta van zeeland en het Noorderhaaks bij Texel, een aantal eilanden kunstmatig aangelegd.
Deze eilanden, die ongeveer 10 kilometer uit de huidige kust komen te liggen, zullen als een soort golfbreker fungeren.
Achter deze eilanden ontstaan er talloze luwe plekken op zee die in bezit kunnen worden genomen door viskwekerijen, los van elke visquotum.
De eilanden kunnen allemaal verschillende functies krijgen, waarbij gedacht kan worden aan natuur- en badrecreatie zoals we die kennen van de Waddeneilanden, energie opwekking door windmolenparken, een vliegveld in zee als vervanging van vliegveld Valkenburg en uitbreiding van Rotterdam Airport, maar ook kleinschalige woningbouw.
Tussen de Scheveningse haven en de eilanden direct voor de Zuid-Hollandse kust, zal een bootdienst voor de verbinding zorgen, waardoor de haven zijn havenfunctie zal blijven behouden.
De viskwekerijen zullen eveneens garant staan voor een constante beweging van boten en bootjes die de gekweekte vis naar het vasteland brengen.
Een uitbreiding van ligplaatsen voor kleine vissersbootjes zal worden gevonden door het verlengen van het afvoerkanaal en het herstellen van de sluisverbinding tussen het afvoerkanaal en de tweede haven. Het enclave-achtige karakter van Duindorp zal daardoor bovendien gewaarborgd kunnen worden.
De in de haven gevestigde visverwerkende bedrijven zullen een extra impuls krijgen door de viskwekerijen op zee.
Een gedeelte van de visverwerkende bedrijven en met name de daarbij behorende koelhuizen zullen overigens verhuizen naar het terrein van de Norfolk-line, waardoor het gebied tussen de eerste- en tweede haven een woonbestemming kan krijgen. Rijkswaterstaat zal daarvoor moeten verhuizen naar Landhoofd C. In de eerste haven komen vervolgens de steigers van de boten van en naar de eilanden voor de kust.
Op het Noorderhavenhoofd zal een oceanium kunnen worden gebouwd die geen vergelijking kent. In dit gebouw, vormgegeven als een icoon voor de stad Den haag, zal werkelijk alles wat met de zee en datgene wat er in leeft te maken heeft, worden getoond. Een dierentuin met allerlei zeedieren, aquaria met verschillende biothopen, een hal met getijdestromingen en verschillende visrestaurants met zicht op de haaien.
De huidige visafslag van architect Schamhart zal worden verbouwd tot congres- en tentoonstellingsgebouw en onder andere het North Sea Jazz festival gaan huisvesten.
De jaarlijkse architectuurreis van Architectenbureau Filip Mens voerde dit jaar naar Napels.
Naast Pompeii en Herculaneum bezochten we ook Casa Malaparte; een villa uit 1938, karakteristiek gelegen op een uit de zee stekend klif, Punta Massullo, aan oostkant van het Italiaanse eiland Capri. Het oorspronkelijke ontwerp van de villa is afkomstig van de tekentafel van de architect Adalberto Libera, maar over het algemeen neemt men aan dat de opdrachtgever, de schrijver Curzio Malaparte, en een lokale architect verantwoordelijk zijn voor de definitieve vorm.
Met het bureau op architectuurexcursie naar Parijs. De foto is genomen in het Musée d’orsay. Dit museum is gevestigd in een voor dit doel verbouwd station dat dateert uit het einde van de negentiende eeuw. Het station was het ontwerp van Victor Laloux. Nadat het gebouw begin jaren zeventig is gered van afbraak door een hernieuwde interesse in de architectuur uit die periode, werd er in 1975 besloten om er een museum van te maken. Door middel van een prijsvraag werd de inrichting toevertrouwd aan de Italiaanse architect Gae Aulenti.
9 Eengezinswoningen in een stedenbouwkundig plan van Tania Concko en Pierre Gautier (Europan 2) in loondienst bij architectenbureau van den Oever, Zaaijer, Roodbeen en partners te Amsterdam. (hoofdarchitect: Frank Roodbeen).
Opdrachtgever: Zaanwerf C.V. (o.a. BAM woningbouwontwikkeling, Bunnik)
Aannemer: BAM
28 koopapartementen in een stedenbouwkundig plan van Tania Concko en Pierre Gautier (Europan 2) in loondienst bij architectenbureau van den Oever, Zaaijer, Roodbeen en partners te Amsterdam (hoofdarchitect: Frank Roodbeen).
Opdrachtgever: De Zaanwerf C.V. (o.a. BAM woningbouwontwikkeling, Bunnik)
Aannemer: BAM
9 eengezinswoningen in een stedenbouwkundig plan van Tania Concko en Pierre Gautier (Europan 2) in loondienst bij architectenbureau van den Oever, Zaaijer, Roodbeen en partners te Amsterdam (hoofdarchitect: Frank Roodbeen).
Opdrachtgever: Zaanwerf C.V. (o.a. BAM woningbouwontwikkeling, Bunnik)
Aannemer: BAM
28 koopapartementen in een stedenbouwkundig plan van Tania Concko en Pierre Gautier (Europan 2) in loondienst bij architectenbureau van den Oever, Zaaijer, Roodbeen en partners te Amsterdam (hoofdarchitect: Frank Roodbeen).
Opdrachtgever: De Zaanwerf C.V. (o.a. BAM woningbouwontwikkeling, Bunnik)
Aannemer: BAM
33 huurapartementen en 800 M2 winkelruimte in een stedenbouwkundig plan van Tania Concko en Pierre Gautier (Europan 2) in loondienst bij architectenbureau van den Oever, Zaaijer, Roodbeen en partners te Amsterdam (hoofdarchitect: Frank Roodbeen).
Opdrachtgever: Patrimonium, Amsterdam en BAM woningbouwontwikkeling, Bunnik
Aannemer: BAM, Bunnik
Woningbouwproject ontworpen (als meewerkend architect) in loondienst bij van den Oever, Zaaijer, Roodbeen en partners, Amsterdam.
Opdrachtgever: Bouwfonds, Delft; IJsselbouw, Capelle a/d IJssel en gemeente Zoetermeer
Uitwerking: gemeente Zoetermeer
Aannemer: Dura Vermeer, Leidschendam en IJsselbouw, Capelle a/d IJssel
Woningbouwproject ontworpen (als meewerkend architect) in loondienst bij van den Oever, Zaaijer, Roodbeen architecten, Amsterdam.
opdrachtgever: Bouwfonds, Delft
aannemer: Dura Vermeer, Leidschendam
Woningbouwproject ontworpen (als meewerkend architect) in loondienst bij van den Oever, Zaaijer, Roodbeen architecten, Amsterdam.
opdrachtgever: Bouwfonds, Delft
aannemer: IJsselbouw, Capelle a/d IJssel
Woningbouwproject ontworpen (als meewerkend architect) in loondienst bij van den Oever, Zaaijer, Roodbeen architecten, Amsterdam.
opdrachtgever: Bouwfonds, Delft
aannemer: Dura Vermeer, Leidschendam
Steeds meer dierentuinen kiezen voor het tonen van hun dieren in een zo natuurlijk mogelijke omgeving. Door het ruimtebeslag wat daar het gevolg van is, wordt het steeds moeilijker dieren te houden in een stedelijke omgeving. Ik heb onderzocht of het mogelijk is een compacte, gestapelde dierentuin te ontwerpen opdat deze zo voor de stad en haar inwoners behouden kan blijven. Het is mijns inziens belangrijk om een dierentuin in de stad te hebben dicht bij veel mensen, scholen en universiteiten. Bovendien ontlenen stadscentra hun bijzondere betekenis juist aan de concentratie en de veelzijdigheid van sociale, culturele, economische, wetenschappelijke, en bestuurlijke activiteiten. Deze menging van functies blijkt de kracht van het stadscentrum. Er treden dan symbiose-effecten op met allerlei onderlinge, soms onvermoede, stimulansen.
Behalve dat ik getracht heb een nieuwe typologie voor een dierentuin te ontwikkelen, heeft een gebouwde dierentuin in mijn ogen nog een aantal belangrijke voordelen. Door zijn compactheid ontstaan er kortere looplijnen, bovendien zal een gebouwde dierentuin gedurende het jaar een constanter niveau van bezoekersaantallen trekken; een veel groter deel van het programma en de route is immers overdekt waardoor weersinvloeden een minder belangrijke rol gaan spelen bij het al dan niet bezoeken van de dierentuin.
Het plan is gesitueerd op een voormalig rangeerterrein van de Nederlands Spoorwegen; de ongeveer zestig meter brede strook tussen het water van de Entrepotdok en het huidige park van Artis.
In fases zullen de verschillende dierenverblijven van de huidige dierentuin Artis worden verplaatst naar de smalle strook aan de Entrepotdok. Hierdoor ontstaan een aantal zones; het water van de Entrepotdok, een compacte gestapelde dierentuin en, uiteindelijk, op het voormalige Artis-terrein een openbaar park, waaraan in het centrum van Amsterdam altijd behoefte is.
Afstudeercommissie : Felix Claus (mentor), Onno Vlaanderen, Paul van Beek.
119 woningen op het GWL terrein te Amsterdam in loondienst bij Meyer en van Schooten architecten te Amsterdam (hoofdarchitecten: Roberto Meyer en Jeroen van Schooten).
Opdrachtgever: Stichting Ecoplan, Amsterdam
Aannemer: MUWI, Amersfoort bv
foto: Luuk Kramer
Wij hebben een eervolle vermelding gewonnen bij de BNA/jonge architecten prijsvraag ‘Het Wilde Wonen’. De jury bestond uit: Kees Christiaanse, Michiel Cohen, Maurice Nio, Bernhard Hulsman en Joep Padberg.
Er worden plaatsen aangewezen waar het eenieder vrijstaat zelf een huis te bouwen. De enige restrictie aan het huis is dat het verplaatsbaar moet zijn. Met mobiel wonen ontstaat mobiele stedenbouw; een woongebied kan weer natuurgebied worden, landbouwgebied weer woongebied. Bewoners kunnen zelf uitmaken waar ze gaan wonen en gedurende het jaar ook van plek veranderen. ‘s-Winters dicht bij je werk in het bos, ‘s-zomers bij zee of ergens op een plas die als waterberging dient. Voor de bouw van een nomadische woning is geen grondverbetering nodig; de mobiele woning tast bij het bouwen het landschap niet aan maar benut het.
Uitgangspunt voor de systeemwoning is een basismodule met ecologische kern: een installatieschacht met energiezuinige voorzieningen in het hart van de woning. Elektriciteit wordt daar opgewekt door zonne-energie, opgevangen regenwater wordt er gezuiverd en opgeslagen. De woning kan hieromheen worden uitgebreid naar behoefte met modules die worden besteld uit een catalogus en volledig uitwisselbaar zijn, waardoor een optimale flexibiliteit ontstaat. De units kunnen makkelijk worden vervoerd, geplaatst en voorzien van elk denkbaar gevelmateriaal en -indeling.
Het huisvuil wordt zoveel mogelijk in de ecologische kern verwerkt, wat overblijft op centrale verzamelplekken opgehaald. De riolering is overbodig door biologisch verwerking eveneens binnen de woning. De woningen zijn zonder kabelaansluitingen voor telefoon en televisie en niet voorzien van gas.
Het mobiele huis is niet alleen vervaardigd uit duurzame materialen maar er zal ook een levendige handel in tweedehands units en gevels ontstaan; duurzaamheid door hergebruik. Maar ook in een ander opzicht is zij duurzaam; nu moet er bij elke verhuizing een nieuwe keuken, badkamer of vloerbedekking komen, neem je huis mee bij de verhuizing en men vermindert deze kapitaalvernietiging. Bovendien kan bij verandering van baan telkens dicht bij het werk gewoond worden: vermindering van mobiliteit door het summum van mobiliteit.
81 woningen aan de Vespuccistraat te Amsterdam in loondienst bij Meyer en van Schooten architecten te Amsterdam (hoofdarchitecten: Roberto Meyer en Jeroen van Schooten).
Opdrachtgever: woningbouwvereniging Het Oosten
Aannemer: Bouwbedrijf M.J. de Nijs en zonen bv, Warmenhuizen
foto: Jan Derwig
Knooppunt Watergraafsmeer.
De restruimte (‘vide’s van de stad’) tussen de verschillende rijstroken van het knooppunt Watergraafsmeer worden ingevuld door uiteenlopende landschappelijke elementen. Iedere vide zou opgevat kunnen worden als een thema-tuin met ‘kijkgroen’, zodanig aangelegd dat de automobilist het ondanks de snelheid van zijn beweging nog kan bevatten. De snelweg als park, een setting met op de achtergrond het silhouet van ‘de stad’ gevormd door een gebouw.
Het gebouw moet komende van de A1 in de richting van Amsterdam door zijn verschijningsvorm een bepaalde skyline garanderen die het gevoel van het naderen van de stad voor de automobilist moet versterken. De verschillende programmaonderdelen steken door een geasfalteerd plateau dat aan één van de fly-overs van het knooppunt is gekoppeld. De automobilist/patiënt rijdt over het plateau tussen de gebouwen door en parkeerd zijn auto op het plateau (‘drive-in kliniek’).
Kantoorgebouw Blok I op het KEMA terrein te Arnhem in loondienst bij Meyer en van Schooten architecten te Amsterdam (hoofdarchitecten: Roberto Meyer en Jeroen van Schooten).
Opdrachtgever: N.V. Kema, Arnhem
Aannemer: BAM, de Kinkelder, Arnhem
foto: Jan Derwig
De choreograaf zal, wonend in Amsterdam, het eiland en het huis willen gebruiken als plek waar hij zijn ideeën, ontstaan in de stad, verder kan ontwikkelen en laten rijpen. De weg die hij moet afleggen om per boot vanuit Amsterdam op het Forteiland te komen is die van het Noordzeekanaal waar hij allerlei indrukken op zijn weg vind (industrie, windmolens, schepen, de ijlheid van de polder). De sluizen van IJmuiden hebben de functie van ‘transformator’. Hier legt hij zijn boot aan een steiger en begint met de beklimming van ‘de laatste duin op weg naar zee’. Het huis ligt op het hoogste punt van het eiland. op de oude schacht van de geschutskoepel.
Een recreatieve voorziening in de IJpolderplas te Amsterdam.
De locatie bevind zich in een overgangsgebied tussen stad en platteland, de zogenaamde stadsrand, direct aan zowel de ringweg als aan de snelweg tussen Amsterdam en Zaandam. Het gebied (100 ha.) wordt behalve door deze twee snelwegen omsloten door het Noordzeekanaal in het zuiden en door het Zijkanaal H in het westen waarvan het gescheiden is d.m.v. een dijk. Het ligt derhalve erg geïsoleerd en is daardoor nauwelijks bekend. Ontsluiting van het gebied is er nauwelijks.
De IJpolderplas is in 1972 ontstaan als zandafgraving t.b.v. het opspuiten van de woonwijk Banne 2. Kaartonderzoek wijst uit dat het gebied vroeger uit water bestond, is ingepolderd en vervolgens is afgegraven. De Plas wordt nu gebruikt voor openluchtrecreatie zoals vissen en verschillende watersporten. Er is eveneens een intensieve oeverrecreatie.
Het ontwerp bestaat uit het maken van een drijvend vakantiedorp voor zowel weekeind- en korte vakantie verhuur (een soort Grandorado bungalowpark op het water) als eigen vakantie boot nabij Amsterdam.
Als doelgroep zie ik enerzijds de Amsterdammer die in de buurt van Amsterdam in een relatief landelijke omgeving een eigen vakantieboot wil bezitten waar vrije tijd doorgebracht kan worden, anderzijds de bewoners van landelijke gebieden in Nederland en daarbuiten die af en toe een weekeinde of vakantie in de buurt van Amsterdam, met al zijn culturele attracties, wil doorbrengen.
Maquette foto van het ontwerp van mijn eerste woonhuis.